AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
987

Automatlåda - problem med D-Drive

Am
28
Amokk
320i Touring -00
Hallå!

Har en 320 -00 automat som rubriken avslöjar. Problemet som jag upplever är att D-Drive hoppar inte in i sitt läge. P, R & N syns på instrumentpanelen och går i, men inte D. Detta sker in förjämnan, utan med jämna mellanrum.

Scenario.

Jag startar bilen, drar spaken från P till D. D syns inte på brädan. Jag pumpbromar och hör ett tickande från växellådan, som om den vill in i läget, men kommer inte dit! Stänger av motorn, startar upp och då brukar det funka.

Bilen har varit på inspektion 2 för 1000 mil sedan och jag har en oilservice i oktober enl. mätaren.

Var är problemet?! Kommer detta att kosta mig 10 fina tusenlappar?!?!?!

TACK/Amokk
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
HAr du bytt oljan och filtret i växellådan? Runt 10k mil kan det vara vettigt att göra annars. Kan det möjligen vara något fel i växelväljaren sjäålvt? JAg skulle rekommendera att du åker till en BMW-verkstad för avläsning av felkoder.
Mvh
Asken
Am
28
Amokk
320i Touring -00
Jag har inte själv bytt oljan, men enligt inspektion 2 skall oljan bytas då, enligt servicemanualen. Jag är lite kluven, vissa skriver att BMW-verkstaden inte byter oljan, medan jag läser i insp. 2 förfarandet att det ska bytas?!

Jag kommer nog att följa ditt råd och dra iväg till verkstaden måndag morgon för att göra en felsökning, OM inte någon annan har ett annat förslag!

TACK
Am
28
Amokk
320i Touring -00
UPPDATERING!

Drive-läget kommer på plats hur enkelt som helst, när bilen är varm. Verkar som om det är något med oljan. Då bilen är "kall" har D problem att komma i läge, men efter ett tags tomgångskörning så blir bilen varm, och vips så har D funnit sin plats. Kan det vara så att det är brist på olja som måste pumpas runt innan D finner sitt läge?!? ( Vilken slutsats=))

jaja.....någon som bekräftar min teori eller falsifierar den...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.