|
|
|
|---|---|
|
Lyckade koka min 535:a så nu misstänker jag att toppen e skev då jag aldrig blir av med trycket i kylsystemet. Hur mycket kan man plana toppen och ändå köra på std packning ?. Såg att det även fanns en packning som var 0,3 mm tjockare på motornord. Kostar ju nästan det dubbla. Om jag blir tvungen att plana så mycket som 0,3mm måste jag ha just den tjockare packningen då eller går det bra att åka med en std packning ???? mvh//Snurrbo | |
Paap Reeder |
Det beror ju på hur mycket den är planad tidiagre. Minimimåttet är 129 +/-0,1. I en annan vstbok (BMW) står det att det på en E3 så är originalmåttet 129 +/-0,1 och får inte tas ner mer än 0,5 d v s 128,4 bör enligt min uppfattning vara ok. Bl a Trucker har bra koll på detta. MVH /// Paap R |
Paap Reeder |
... om du måste ta så mycket som 0,3 eller mer ... glöm då inte arr ar-borra kamaxellägena ty annars kommer kammen att jojja och gå av så småningom. MVH /// Paap R |
|
Toppen borde ju troligen inte varit planad innan förhoppningsvis då maskinen gått under 20 k.. Återstår att se. :) Frågan dock vad ska man lita på ?. I och med kamkjedjan.. Har toppen varit planad 3/10 mm innan så är det ju rätt så illa. :(.. Går bara att plana 0,2 mm till innan vadå ?. Kamkedjan blir för lång eller ? |
|
Paap Reeder |
kamkedjan har en sträckare och den räcker till. Min topp planade jag 0,1 med std toppackning. Med en Schrick 284 som lyfter 10 tror jag det var så var kolvtopparna alldeles "blanka och rena" under ventilerna. Den hade inte tålt ytterligare 0,1 kan jag säga utan en tjockare toppackning. Med stdkam tror jag man väl kan ta ner till 128,4. Måste även framgå av TIS. MVH /// Paap R |
|
Tackar för svaret. Kammen blir i vilket fall som en std kam då en schrick inte ger så mycket effektökning om man inte moddar vidare. Får hålla tummarna på att den inte slagit sig som f*n.. mvh//Snurrbo |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.