|
|
|
|---|---|
|
Jag söker efter nya fälgar och däck till min kära bil! Dimensionen är 235/45 R17. Fälgarna kommer att bli BMW Radial styling 32 (tror att de heter så). På BMW säljs två kompletta paket, däck + fälg, antingen med Dunlop SP 9000 eller Michelin Pilot Sport. Dunlop är något billigare, men är Michelin bättre? Kanske däckvetaren Hasso kan? Micke | |
|
Min erfarenhet av Dunlop är inte bra, hade några omgångar Michelin på en bil, var mycket nöjd. Om du tycker priset för Michelin däcken är överkomligt, köp dem, det är mitt råd. Fredrik M - Z3 2.8 |
|
|
När man planerar att köpa däck och fälgar för minst 23000 kr så spelar 800 kr, som är prisskillnaden i detta fall, ingen större roll. Det som är viktigt är vilket däck som är bäst. (Tystast, bäst grepp, slitstarkt) Micke |
|
| Mikren-6: Jag har Dunlop 8080E nu och har ALDRIG haft ett släpp eller en vattenplaning med dessa däck (245 fram 275 bak), SP9000 är ju ett däck i samma klass eller till och med bättre än 8080E. | |
|
Själv har jag slutligen bestämt mig för Goddyear Eagle F1, generation 2. Enligt MM ska de hålla längre än både Bridgestone Potenza och M Pilot Sport MVH KJELLE |
|
Jompa |
Jag har kört med 9000sport tidigare och var mycket nöjd med dessa bra grepp och slitstarka. Min mor kör med 9000sport i dag och hon är inte missnöjd än. Jag har i.o.f. inte testat pilot sport så jag kan inte göra någon jämförelse. Jonny |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Satt Dunlop sp 9000 på nya 745:an hos BMW. kolla av dackonline.se trevlig och upplysande sida. Conti sportcontact 2 är inte så dumma heller.:)) Michelin är ju ett säkert kort, men är kanske inte bättre ån Dunlop?? Har bara haft Dunlop en gång SP4 men på en utställningsbil. (Volvo Duett) de funkade bra den tiden jag ägde bilen, men långt ifrån de däck som BMW.en ska ha.JAg skulle satsa på Dunlop om det var mitt val. MVH Hasso |
|
Jag kör på Michelin Pilot Sport och måste säga att jag är mycket nöjd. Tidigare ägaren hade monterat asiatiska F1;or och lyftet när jag bytte kan ni nog ana själva... Enda nackdelen jag kan komma på är att de är något högljudda. Men det märks nog inte så mycket på modernare bilar. Jag tror att jag gav cirka 6500 för 215/40-17. ---> Hasso, jag får inte din länk att fungera...? MfG, Klaus. |
|
|
Jag tycker att Michelin är däckens Rolls Royce Mr C |
|
BBrahme |
TILL SNABEL A Vart köper du dina Dunlop 8080E Tacksam för svar då jag har samma däck men inte kan hitta någon som säljer dem då jag behöver byta nu |
|
Bbrahme: Jag har tagit upp detta förut men kan ta en kortare version för dig här: 1) 8080E finns kvar på marknaden. 2) 8080E är inget gammalt/utgående däck. 3) Alla som säljer Dunlop kan sälja dig 8080E. 4) 8080E är en BESTÄLLNINGS produkt som INTE finns i katalogen. 5) Köp inte enligt listpris, du kan utan problem pruta 1500-2000 per bakdäck(275:or) Lycka till! |
|
|
Däckens Rolls Royce!? Då ska jag inte köpa dem. Kostar jättemycket men håller bara medelmåttig kvalitet... ;-) Näe, tacka vet jag däckens BMW, vilka det nu kan vara....? Micke |
|
|
Lite bråttom... Ovanstående inlägg var adresserat till Mr C och gällde Michelin... Micke |
|
| Michelindäcken är bättre på torrt väglag än dunlop men dunlop 9000 är klart bättre på våt eller fuktig vägbana samt i regn. Dunlop är helt ok även i torrt väglag men michelin är lite vassare. | |
|
Här är lite testres. ..:: Dunlop SP9000 ::.. German magazine, Auto Motor und Sport (6/00), ranked the Sport 9000 top out of eight popular tyre models. It was thought to be a very safe tyre with neutral handling and a good braking performance on the dry. In the wet it offered good aquaplaning resistance and very good braking. However, the test recorded slightly higher rolling resistance than average. This tyre came joint first in the Sport Auto test (6/00), performing particularly well in the handling assessments. It was praised for its exact steering and responsiveness but lost marks for a weakness in front axle grip on the dry. The SP 9000 came highly recommended by Sport Auto (3/00). Reviewers found it offered precise handling in all conditions, and praised it for straight acceleration, braking, comfort and aquaplaning resistance. The only weakness mentioned was in aquaplaning on a curve. ADAC Motorwelt (3/2001) recommended this tyre highly saying it was well balanced and particularly good in the dry. It was considered average in wet conditions. Auto Motor und Sport (6/2001) also gave the tyre a good review, saying it was sporty, precise in steering and good in wet braking, aquaplaning and rolling comfort. Braking on dry surfaces was considered to be the only weakness. AutoBild (Issue 11/2001) also pointed to the tyre's precise steering and aquaplaning performance but criticised both rolling comfort and rolling resistance. Gute Fahrt (3/2001) considered the tyre to be "Very Good" with ABS braking and aquaplaning performance being particularly praised. ..:: Pilot Sport ::.. The Pilot Sport only reached the middle of the rankings after Sport Auto's tyre test (3/00). Its strengths were its aquaplaning performance on a curve and short dry braking distance. Reviewers marked it down for poor noise and comfort as well as a lacklustre wet braking performance. Rallye Racing (7/2000) recommended the tyre as being good in the dry and in aquaplaning in a curve but criticised the tyre's wet braking performance. Gute Fahrt (3/2001) also found the tyre to be good in the dry as well as providing good rolling resistance. Perceived weaknesses were wet handling and comfort. |
|
|
Den 735 (E65) jag provkörde i Fredags satt det Pirelli PZERO Rosso på 18"-tumsfälg på. Kändes mycket bra men vet inte hur mycket det var däckens förtjänst. Mvh Björn |
|
|
Fick på mina nya Michelin Pilot Sport idag. 255/35/18 i bak och 225/40/18 i fram. Kunde inte låta bli att trycka på lite extra i några goa kurvor, säger bara en sak SUPERGREPP ! Ozz |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Har snabel a testat och säger att Dunlop är bra, så ska man helt klart lita på det, eftersom hjulen sitter på en mycket snabb och potent vagn. Michelin är bra men inte outstanding, det finns alternativ som är lika bra,och med tanke på allt regnade som vårt land drabbas av så är det ju bra med ett däck som är mycket bra på våt vägbana, framförallt när det är rodelrännor fulla med vatten på våra väger. Min åsikt MVH Hasso |
| Tack för förtroendet Hasso. | |
|
Jag har själv inte testat Dunlop (8080 eller 9000) men de M5-ägare som testat ngt av dessa och Pilot Sport är rörande överens om att Pilot Sport är bättre. Sport Auto tyckte dock att ContiSport Contact 2 och PZero Rosso var bättre på alla områden. Har Pilot Sport på M5:an och är mkt nöjd med dessa, testade en uppsättning S03 men när dessa var slut blev det Pilot Sport igen. S03 var sämre på allt utom våtgrepp där de var bättre. PÅ M3:an har jag ContiSport Contact 2 och dessa är mkt bra på allt förutom att de blir för varma vid bankörning. Kan verkligen rekommendera dessa och Pilot Sport |
|
Instämmer med johann Conti sportcontact 2 är ett mycket trevlig upplevelse. lättbalanserade bra rundhet, och ett mycket bra grepp,inte bullrigt. Och spårar inte heller går spikrakt på Sveriges sämsta motorväg Kan känna lite granna plattor i låg fart men dessa försvinner efter ca 1km.Min bil rullar inte varje dag.Fick dessa till samma pris som Uniroyal som jag brukar köra på då de var slut,och en klart godkänd ersättare:) Ligger väl hyfsat till i pris också. Y-klassat Har endast haft ett däck med bättre grepp det var de första Pirelli Pnånting,Men det höll bara 2000 mil. I början på 80-talet.Gummit låg kvar på asfalten som ett suddgummi ungefär. MVH Hasso |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.