AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
7.702

Testat prestandan på M5:an.

Sida 2 av 4
Nu är det klart.
Jag har kört sida vid sida med "tutstart" emot Sveriges snabbaste M5 e34(?) från 50, 70, 100 och 150km/h till ca 250km/h och ännu mer i vissa fall.
En sak är säkert, det finns alltid någon som är snabbare ute på vägarna.

Flåklypa
jimmy/bmw
hur gick det då ??
har ni filmat ?
Tyvärr ingen film eftersom vi inte hade någon passagerare.
Matchen slutade 4-0 till mig. Vi provade alla möjliga farter men S60in är snabbare, även från 150 och uppåt så är det tydlig skillnad i min mening. På 402 meter skulle jag få stryk men det är en tidsfråga innan jag är ikapp och förbi om vi startar från stillastående.

Jag tror varken jag eller Micke är förvånade egentligen, hans bil är nästan 15 år gammal och min är en -03 och trimmad.

Flåklypa
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Nu tänker han hålla på det ett tag så att vi blir riktigt nyfikna :)

Jag tänker inte gå och lägga mig än på ett tag iaf... ;)
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Typiskt att du han emellan med resultatet...

;)
Måste ge Micke creds för att han hänger med och testar.....ingen prestige där som många andra lider av. Jag har ju själv blivit duktigt avtorkad av både 996 Turbo och Gallardo men alltid med ett leende på läpparna.

Flåklypa
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Flåklypa:

Vore kul att köra mot dig från 120-130 km/h på 3:an och uppåt.

Din S60 måste gå nå så in i helvete eller så är det M5:an som inte går så bra som vad jag är van vid, vilket är ganska vanligt. Har testat min M5 E34 (och även den förra) mot många andra och den har gått bättre än alla som jag har kört mot, dock inte mycket, men man har märkt skillnad, även mot 5-växlade 3,8:or, chippade som ochippade. Den här 6-växlade M5:an går snäppet bättre än den 5-pet som jag hade förut. Trodde inte att det var möjligt! Trodde den 6-växlade skulle vara långsammare.

Sedan till M5:an nackdel ju långsammare det går; 50, 70, 100 så är M5:an så grymt slö så det finns knappt någon idé att börja där. 100 på 3:an = döden! Där kör nog vem som helst om för det händer typ inget. Det måste ni ha märkt att M5:an blir som en prick i bakspegeln :) Inte riktigt, men hamnar bak rejält!

Har kört mot en bekants 855 Turbo med 330 hk och en S60 T5 med 319 hk. Vore därför kul att prova mot din, eftersom den verkar gå mycket bättre än dessa vagnar. Du har inte vägarna förbi Karlstad??? :) Kör du ifrån så är jag MYCKET imponerad, det kan jag lova dig.

//Schnitzer

M5 1995 Limousine: Länk
Hej Schnizer.
Jag har tyvärr inte vägarna förbi Karlstad även om solen alltid skiner där. :-)
Angående den M5 jag mötte igår så skrev han så här i sin första post i tråden:

-----------------------------------------------------------------------------------
Va ut me polare idag o testade prestandan på min M5:a med den nyaste G-Tech:en. Ska bara visa 0,01sek fel. Syclone Robban hade kört den paralellt med strippen o den visa ca:0,01sek fel. Klart godkänt,så man kan nog lita på den.

Iallafall. Körde 6st repor med nästinntill identiska siffror

Min M5 3,8l

0-100km/h : 5,6sek
0-200km/h : 20,1sek som bäst 19,8sek
60 fot : 2,276sek
0-201m : 9,08sek / 131,5km/h
0-402m : 13,842sek / 167,28km/h
----------------------------------------------------------------------------------

Jag tycker inte det verkar vara något fel på M5an och jag har dessutom kört mot en till 3.8 och en 3.6. Mickes M5 som jag mötte igår är den som hängde med bäst men det var ändå inget snack.
F.ö är 120km/h från 3an en dröm att starta på för mig.

Sedan skall man komma ihåg att de flesta trimmade Volvo och Saab verkar ha väldigt optimistiska effektuppgivelser.

Flåklypa
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Flåklypa:

Synd :( Ja, det är sant som du säger att många har "optimistiska effektuppgivelser", därför hade det varit extra kul att testa mot just din bil eftersom jag har kört mot många turbobilar med hög effekt. Även jag (och en M5 touring som finns i mina hemtrakter, m.fl.) har testat lite mot varandra på stor väg och då har Mickes M5 varit med eftersom den har varit på träffen. Så jag vet hur den går och det finns M5 E34 som går bättre, även i Sverige, inget jag vill klanka ner på, men det är faktiskt sant. Visst går alla M5 E34 bra, men när man kör mot varandra så kan man se skillnad. Säger inte att just min M5 är snabbast i Sverige om någon tror det :)

Jo, jag kan förstå att det är en perfekt start för dig i 120-130 km/h. Passar perfekt då eftersom M5:an går mycket bättre där än i 100 km/h = bättre jämförelse.

//Schnitzer

Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Hur långt efter blev Micke då? Var det som natt och dag?

//Schnitzer

Hehe, Flåklypa förnedrar ju oss ;( Ska sätta honom på plats ngn gång ;)
Om vi säger så här. Med dom omständigheterna som rådde igår (14 grader och rullande) så vinner jag 10 av 10 race. När jag tänker på det så är skillnaden är ungefär som mot M3 e46 caben. När jag får upp flåset mellan 4700-6700rpm på trean så vinner jag 1-2 billängder, det är samma sak på fyran från 150km/h. Jag kan gärna göra om det och filma.

Sorry Schnizer, jag är rädd att du blir den 4:e M5 e34 som får bakljusen om vi skulle testa. Skillnaden är såpass stor att det inte går att förklara med olika exemplar.

Flåklypa
Gustav blir en betydligt hårdare nöt och där får jag nog stryk, speciellt i höga farter. :-)

Flåklypa
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Flåklypa:

Jag har inga problem med att bli ifrånåkt, men vill först bli det innan jag tror något annat. Har lämnat några 3,8:or med flera billängder bakom mig, så visst spelar det roll vad det är för exemplar. Sedan är det som dag o natt mellan 3,6 o 3,8, OM du har kört mot en sån. Sedan är många riktigt dåliga förare vilket gör att man förlorar mycket. Lågt varv och låg fart är dessutom döden för en M5 E34.

Som sagt, hör av dig om du åker ner till Karlstad någon gång så kan vi testa. Skulle vara superkul!

//Schnitzer

Ha ha....det var ett litet försök att få igång dig. Fast den erfarenhet jag har av dina inlägg förstod jag att det inte skulle fungera, du brukar vara saklig, logisk och utan prestige....sug åt dig. :-)

Jag har kört emot två 3.8or och en 3.6a. 3.6an var som du säger långsammast av de tre. Det råder inget tvivel om att M5an är starkare i höga farter, det var därför jag skulle tycka det var intressant att köra från 150km/h.
Hur gick din emot Mickes tycker du? Micke som kört mot oss båda kanske kan jämföra utgången och på så sätt ge ett litet svar. Klart jag kan höra av mig om jag åker ner men oddsen är små eftersom jag aldrig varit i Karlstad, känner ingen där nere och framförallt för att Färjestad kommer därifrån. ;-)

Flåklypa
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Hehe!

Ja, 150 är väl sådär, bättre med 180 km/h faktiskt. 150 är också en sån fart där varvet är för lågt, i alla fall i M5. 120-130 km/h är ju inga fel heller!

Jag vet inte exakt hur Micke körde, men han hängde efter en touring. Jag låg efter och tog på dem båda, dock inte mycket. Tryckte dessutom efter de hade dragit iväg (låg heller inte i luftströmmen, var för långt bak). Nu vet jag inte om de hade botten, men varför skulle de inte ha haft det i ett sånt läge när man verkligen var ute för att testa mot varandra. Har också testat min förra M5 mot touringen och även andra. Den har gått marginellt bättre och den jag har nu går något liknande som min förra, kanske snäppet värre, dock inte mycket om det skulle vara så. Den här är dessutom lite lättare, annan utväxling och låda, 18", osv. Det roligaste vore om man var några stycken och kunde jämföra, inte för att stå å slå sig över bröstet och tro att man är kung, utan för att det är en intressant jämförelse.

Har en film när jag kör med min förra M5 3,8 mot en manuellväxlad V70 R som hade ca 260 hk. Kolla in vilket försprång han har när jag börjar gasa och att man ändå tog in det. Dessutom i låg fart! Jag tycker om såna här filmer och jag måste säga att många filmar för lite :))

Länk

//Schnitzer

Du
731
Duffyman
535im e34 -91
320i e46 -00
320im Touring f31 -18
Schnitzer:

Jag kan säga så här. Du har inget att komma med mot Flåklypas S60. Den går skit bra. Jag blev efter i alla intervaller vi provade o jag kommer ALDRIG förneka de. De va bara kul att testa för att se hur min stod sig mot Flåklypas. Vi har väl snackat om de hela sommaren men har inte funnit tid förens nu.

När jag va i Karlstad körde jag långt ifrån de jag körde nu. Mot Flåklypa va de max utan dess like. De va de INTE nere i Karlstad. Varför.........jo de va en massa andra bilar där. När jag o Flåklypa körde va de tomt.

Schnitzer......testa med en G-Tech på din bil o se vad du får för tider. Du har ju mina i de första inlägget.

Flåklypa:

Tackar för de fina orden om min M5:a. Alltid kul att höra sådant, får en att uppskatta saker o ting. Som dig till exempel. Du tar de på rätt sätt. Om utgången i race:en vill säga. Tror inte du skulle skylla ifrån dig om jag vann. Men tyvärr gjorde jag inte de. Persk oxå.

Vi ses i morgon när de är dax för nya test. Hoppas de inte regnar som de gör nu bara.

P.S. Har ingen dator för tillfället därför kan de ta ett tag innan jag svarar på inlägg.
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Får jag bara fråga "varför" min M5 eller inte någon annans M5 inte skulle ha något att sätta imot Flåklypas S60 om han "bara" drog ifrån 1-2 billängder??? Känns inte som att man blir särskilt övertygad, utan mer som vanligt "snack", vilket man hör väldigt ofta. Har som sagt inga problem att ta ett nederlag, men då vill jag gärna bli frånåkt först.

Får inte riktigt ihop det bara. "Har för mig" att Flåklypa har nämt att hans bil har 300+ hk, stämmer det? Har den mer så är det väl jag som har fått allt om bakfoten.

Som första exempel, S60 R (300 hk), den ska ha varit original vad jag vet. Exempel två; 855 turbo med 330 hk (han känner jag och han har lagt mycket pengar på motorn och de är seriöst uppmätta av Autotech och även andra ställen). Exempel tre; S60 T5 med trim till 319 hk, också av Autotech. Exempel fyra; Porsche 996 (300 hk-version). Sedan är det flera till! Har i vilket fall tagit mig om (eller dragit ifrån) alla dessa bilarna i farter över 150+ km/h, eftersom det har börjat på 3:an eller 4:ans växel. Kan tillägga av S60 R:en inte gick så bra som 855 turbon. Likadant med S60 T5 med 319 hk rörde inte heller på sig lika bra som 855:an, men bättre än S60 R:en.

Tycker att det är väldigt konstigt om Flåklypas skulle ha runt 300 hk då??? Om han kör ifrån t.ex. min M5 (i högre fart) så måste han ha 350 hk eller mer om det ska gå. Eller så har inte de M5 som han har kört mot varit friska, men har den 350+ hk så är det inget snack om saken. Då är det ju inte så intressant att jämföra längre. Jag har alltid trott att den ska ha ca 300 hk och tycker därför att det är konstigt om den skulle gå bättre än alla andra som jag har testat mot som har betydligt mer hk och riktigt uppmätta.

//Schnitzer

Nej, de M5or jag kört emot har nog inte varit friska.
Det syns tydligt på de "dåliga" tider Micke fick med sin M5a med G-tech Pro.. ;-) ;-)

Schnizer, räkna på ~340hk och 1550 kg med mig i så kommer du fram till samma sak som jag och Micke testade oss fram till.

Flåklypa
ja
190
jalpina
Alpina B10 Bi-Turbo -92
AlpinaCS #004
Gustav:

jag är gärna med på det också! :)

Mvh,
Johnny
Alpina Club Schweden
Länk

se profil för bilder på pärlan.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.