AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
975

Det tar aldrig slut på luft!

Lu
54
Luur
E34 530 Touring -93
Mycket skrivande nu...

Håller på luftar efter mitt lilla missöde med ofrivilligt termostatbyte, men det går inte speciellt bra...

Har läst en del här om hur man ska göra, men inget av dom sätten verkar funka, så nu gör jag såhär:

Kör bilen varm, stannar i lite uppförsbacke och stänger av motorn, skruvar upp luftskruven på expansionkärlet bredvid påfyllnadslocket, det pyser och ångar som tusan i kanske en minut beroende på hur långt jag kört, sen blir det tyst.... kommer nästan inge vatten. Möjligen lite i början, men mest ånga. Sen kör jag nån kilometer igen och upprepar samma sak.

Men det tar ju aldrig slut på luft!! Står där och väntar att NU kanske det kommer vatten istället? Men icke.

Kan det vara så att toppen har gått? Den ryker inte vitt och oljan ser fin ut. Går kalasbra!

Tycker att det borde ha tagit slut på luft vid det här laget, eller kan det rymmas så otroligt mycket? Det har börjat kommit lite värme nu, men låter man den stå en dag så kommer det bara kalluft igen. Men det försvinner inget vatten i expansionskärlet...

Hjälp!!
mi
447
min528
525tds Touring -93
packningen kan ha gått, så du får in avgaser i kylsystemet

lukta i vattnet efter avgaser (bränn dig inte)
Lu
54
Luur
E34 530 Touring -93
Jag känner inget... men det kan vara mig det är fel på. Känns det tydligt?
Får bli till att besöka verkstad på måndag för ett test.
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Gör ett Co test , dvs du verkstaden skickar den en behållare med en vätska i expansionskärlet, ändrar vätskan färg så har du avgaser i kylarvattnet = spricka nånstans, toppen eller i packningen.

Annars så kanske verkstäder har nån utrustning för att lufta ur jobbiga motorer?
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Hmm, formulerade mig väldigt konstigt.... Verkstaden/kylfirman skickar ner en behållare med vätska ner i expansionskärlet, så ska det stå! Kostade mig 200 spänn hos lokala kylarfirman i utkanten av sthlm. Fick då det glada beskedet att toppen var kass :) Ändå skönt att veta vad det är för fel.
Lu
54
Luur
E34 530 Touring -93
Jatack, det får bli så på måndag. Hjärtat i halsgropen. Kan ju hålla tummarna på att det "bara" är packningen isf...
Men dom kan inte se vad som är trasigt va? Bara ATT nått är sprucket, inte sant?
Visa användare
431
JONTEP
318d Touring -13
Du ska ha motorn igång när du luftar så att vattnet & luftbubblorna cirkulerar.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.