AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
20.823

Alpina B10 4,6 eller M5-E39

Sida 5 av 5
Mo
460
Monster Femma
Ex M5 E39 Kelleners
hebbe
jaja men påstå inte att jag hittar på iaf ;)
Eftersom (trådskaparen) även funderar på ekonomin efteråt så är det iallafall för mig självklart. Alpinan har lägrre driftskostnader

* (mycket i procent räknat) lägre bensinförbrukning
* billigare bromsar (BMW 540)
* inga problem med LMM
* inga problem med oljeförbrukning
* ingen koppling som slits
* inga problem med vanos
* inte lika hård fjädring som M5 vid vardagsbruk.

Nu är ju jag "partisk" då jag faktiskt har en Alpina, men just det ovan var de punkter som gjorde att jag valde en Alpina. Och då visste jag ändå inte att -99 M5'orna som jag tittade på då hade i stort sett samma effekt som Alpina.

Helst skulle man ju ha en av varje!
Gustav

Menar du att du har problem med kopplingen?
A.
741
A.G
BMW 316-76
BMW 3,0 Csi-71
BMW 530d Xdrive

Alpina CS #003
Alpina Gemeinschaft #208
BMW Club Finland #2145
Jasså du Morgan , du smyger runt här på AP och inbjuder folk till olagliga Streetrace :D
Nejdå skämt åsido så ska det bli kul at se en jämförelse även om Gustavs bil har "några" extra hk jämfört med standard !

Hälsningar
Ando Gunnarsson
Alpina Club Schweden
Länk
He
286
Hebbe
Alpina B10 V8 -98
Nr: 256
Gustav: Vad ger supersprintet/Headers i hk/vrid?
Är det något mer gjort med din bil?

Mvh Hebbe
Hebbe:

Länk

Allt från motorn till slutrören, det som verkligen gav motorn en helt annan karaktär var att slänga ut de gräsliga 540i-grenrören mot vackra konstverk :)

30 hk + bromsat före och efter.
Morgan: jag ska hem från Tyskland i mitten av nästa vecka. Har du laddat Alpina artelleriet tills dess? BiTurbo vore också skoj!

Mailar du mig: gustav@m5board.com
Visa användare
234
Morgan Hasselkvist
B10 V8 #041 2001
AlpinaCS #002
Gustav: BiTurbon dröjer tills 1maj innan den ser dagsljuset, håller på att byta lite tändningsgrejer. Jag ska checka med ägaren av V8s ifall han har tagit ut den tills dess, vill ju inte missa denna chans...

Jag hör av mig via mail.

Mvh Morgan
Alpina Club Schweden
Länk
Hej!
Alla medlemmar i Alpina Club Schweden som äger en Alpina och BMW som uppfyller de krav som ställs av IF/Alpina CS kan nu ansöka om en mycket förmånlig entusiastförsäkring till sina bilar.
För att kunna ansöka om en försäkring till en BMW måste man sedan tidigare vara medlem samt ha en Alpina försäkrad. Det går alltså inte att bli medlem och ansöka om en försäkring på enbart en BMW.

OBS!!! FÖLJANDE STYCKE ÄR VIKTIGT ATT LÄSA OCH FÖRSTÅ!! Alpinan/BMW.n skall uteslutande användas vid uppvisningsarrangemang, klubbträffar och enstaka privata nöjesturer.
Bilen skall vara i originalskick eller så nära originalskick som möjligt.
Ytterligare krav som ställs är max 500mil och att den förvaras i låst enskilt garage då den inte används och att den inte får användas som bruksbil samt att den huvudsakligen framförs under gynnsamma förhållande.

Stämmer detta in på din bil så kan ni kontakta Ando, Henrik, Carsten eller Sven-Åke för vidare info, ring helst för att minimera missförstånden och snabbare svar.

*Om bilen brukas eller förvaras på annat sätt än det som försäkringen tillåter och en olycka eller stöld sker finns risken att ersättning helt uteblir !*

Det ni ska ha med när bilen visas upp är:
1. Kopia på registreringsbeviset
2. Kopia på senaste besiktningspappret
3. 5st foton ( ev har besiktningsmannen med sig kamera)
- Snett framifrån vänster.
- Snett bakifrån höger
- Motor utrymme
- Kupé
- Bagage
4. 500:- till besiktningsavgift(som återbetalas om bilen ej godkänns av IF)

(Sen är det bra att ta med så mycket dokumentation som möjligt)
th
392
theraphosa2009
750i.års modell 95
vi har haft samma diskution mellan en bmw 750 och en volvo s80 med v8. jag som körde 750 fick ge mig till slut. Men det jag ville säga var att det finns väll olika ALPINOR? vissa är starkare mm, precis som att det finns fler hkr i dom nya m5orna? det finns en bmw Alpina på blocket, där killen kallar den som m5 dödare?!?! jag vet inte hur dom är, då jag inte har ägt någon av dom mvh Roger

th
392
theraphosa2009
750i.års modell 95
om min Alpina har gått 480 mil, och jag kör till en utställning då, och när jag kommit fram då står mätaren på 503 mil??? korkad försäkring, vad är det för mening att köpa en så pass dyr bil om den bara ska stå och samla damm?? då hade jag hellre betalt dom tusen lapparna extra varje månad så jag kunde andvända min bil, klart som fan att man vill köra, mvh Roger

th
392
theraphosa2009
750i.års modell 95
Länk.

titta här.

theraphosa2009

håller med fullständigt...jag la ut det här bara för det pratades om det, jag väntar på insplanet att dom ska höra av sig ang den alpinan jag ska kolla på måndag.

det blir min andra bmw jag ägt isf. hade en 2002 i början av 90 talet med =)

vad kan man räkna med för priser i försäkring när man är över 35 bor i villa och har eget låst garaget?

några tips om vad man ska kolla efter när man köper en sån bil?

det är en alpina b10 -99 touring
A.
741
A.G
BMW 316-76
BMW 3,0 Csi-71
BMW 530d Xdrive

Alpina CS #003
Alpina Gemeinschaft #208
BMW Club Finland #2145
Den försäkring ni diskuterar kallas för entusiastförsäkring, dvs försäkring för bil som används så som reglerna föreskriver. Om man tycker att försäkringen är korkad så är det bara för att man tillsammans med sin bil inte kan uppfylla de ställda kraven och man bör då söka en annan försäkringsform.

Ando Gunnarsson
Alpina Club Schweden

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.