AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
20.821

Alpina B10 4,6 eller M5-E39

Sida 1 av 5
MGL
Hej, jag funderar på någon av dessa bilar, någon som har erfarenheter av för / nackdelar med respektive modell, vilken har minst barnsjukdomar, bäst hållbarhet, byggkvalité etc

MGL
B10 är dyrare att äga och försäkra, samt betydligt mer everyday car. M5 är mer rå. Kika runt lite på forumet, sök osv. M5 hade lite problem med Vanos mm. på tidiga bilar.

MVH,
Victor
Vorsprung Durch Überlegenheit
Är verkligen B10 dyrare att ägra och försäkra? Trodde defintivt det avr trärtom? Lägre effekt, inte lika många som stjäl den och vet vad det är för bil etc.

B10 V8 är om du vill ha mer åt komforthållet med automat etc. Men Alpina har defintivt sin charm den med!
Hawar
Jag skulle satsa på B10, känns som mer driftsäker och bättre hållbarhet. Kan ha fel, men det är min uppfattning
Gustav,

Tråkigt nog är det så. Skrivits om det förr på forumet.

B10 3.3 kostar mer än M5 att försäkra. Egendomligt, då M5 förefaller vara mer busbil och B10 mer gubbig :)

MVH,
Victor
Hawar
det där med försäkring kan vara så inviduellt.. kolla upp själv först
MGL
Tack för era svar, svårt att välja men eftersom jag helst vill ha en touring ( familjebil) så lutar det åt Alpinan men utbudet är tyvärr litet

MGL
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Köp en Alpina D10 touring istället. Gravt underskattad bil. Sök lite på forumet med sökfunktionen ovan så får du mer trevlig läsning. Körde en häromåret i Tyskland, smakar mumma säger jag bara!
Asken
do
641
dobo
BMW 640 GC n55 mhd steg 2+
Alpina kan du entusiastförsäkra via www.alpinacs.se...

En gång V8:a alltid V8:a...
Inte en chans att Alpinan är dyrare att äga.
När jag jämförde E39B10V8-an så var det:

- Lägre försäkring än M5
- Lägre servicekostnader
- Lägre reservdelspriser (540-bromsar, 540-fjädring, ingen koppling)
- Ingen oljeförbrukning
- Lägre bensinförbrukning
- Inga problem med Vanos och Lmm som på M5

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Var ett tag sedan jag kollade men för något år sedan så skulle det i alla fall kosta mig mer att försäkra en B10 (både 3,3 och V8) än en M5. När det gäller övriga kostnader så håller jag nog med Bimmer8.

___
//Ulf
Ulf,

Minns att vi diskuterade detta på en träff då du berättade om dina erfarenheter. Jag kollade senare upp det och mycket riktigt var Alpina dyrare i försäkring där jag frågade. Makes no sense really så förhoppningsvis stämmer det inte alltid :)

MVH,
Victor
ca
115
carl
M3 E46 SMGII

GSX-R 1000
Klart att du ska ha en M5:a. det är det västa jag har ägt iafl. den e ju helt rå!
Be
216
Betioveåtta
MB C63 - 2010
Hej MGL,
Har klarat av två Alpina B10 (en 97:a och en 01:a) och körde ett par tusen mil med 97:an och dryga 7000 mil med 01:an. Hade mellan dessa bilar en B3 3,3-99:a (manuell) som fick gå dryga 4000 mil.

Gällande B10:an
Måste beundra ALPINA för en underbar avstämning i chassi kontra motor. Ett sällan skådat landsvägslok, en underbar vagn.
När jag sålde ALPINAN vintern 03-04 hade den gått 13000 mil och fungerat klanderfritt under 1,5 år. Det var samma med 97:an.

Gällande försäkring kan jag jämföra B10-01 mot M3-02 (E46) vid lika körsträcka. Där jag bor fick jag förra året betala en bit över 20 000 SEK med fri körsträcka.

Att M5:an är potent vet vi alla men alla vet inte vad Alpinan är för bil och det ser jag som en klar fördel.

Lycka till med eventuellt köp
//Martin
Kom hem efter 150 underbara mil i Sverige med Alpinan.
Småstadskörning samt landsväg därimellan (sista 30 milen i 160+)

Förbrukningen låg på 0,98
visst är väl det ok för en V8?

även skönt att Alpinan är en något diskretare bil än M5 när man lämnar den ute under nätterna

Men M5'an vänder såklart fler huvuden på stan, även om många BMW-fantaster som ser Alpina-fälgar blir helt till sig
105
hönö
Alpina B10 4.6 98 #281
guldskruvar i M5 och vanligt hederligt gjutjärn i alpinan. 0-100 kanske M5an pyser i från om det sitter rätt gubbe bakom ratten men ,runt 100 och uppåt så tror jag det är ganska jämt .500nm på M5an och 470nm på alpinan. skulle gissa på ca 100+ kg mindre vikt i alpinan det goaste med alpinan är att ingen (nästan) vet vad den går för. ps vid 240 då petar den in 5an alldeles själv det är gött.
Eller som Auto Motor & Sport sammanfattade det hela

B10 kombinerar kraften hos M5 med komforten hos 540i och är ett trevligt alternativ.
Visa användare
1.010
cado
335iT M-sport
Steg 3
hönö

vart har du fått ifrån att alpina skulle åka jämnt med m5 från 100 det är långt ifrån sanningen m5 är som grymmast efter 100 och lämnar alpina långt bak säg mellan 100 till 200 något så det är långt ifrån jämnt har provat många ggr just detta rejs då min bror har en m5 och en bra polare alpina så för att vara exakt alpina hänger inte med m5 i någon som helst intervall och det är sanning.
Mo
460
Monster Femma
Ex M5 E39 Kelleners
ok jag förstår att ni drömmer om eran alpina och det är erat drömbil, men ni kan fortsätta drömma om att ni hänger på en m5 lr m3 i vilken intervall som helst.så enkelt är det.en alpina är en ganska snabb bil men det är fortfarande en 540 i lite lyxigare förpackning, men en m modell är alltid nr ett hos bmw när det gäller både prestanda och lite kurvigare vägar.
al
187
alex22
318i -03 Lifestyle
Satsa på Hartge!
He
286
Hebbe
Alpina B10 V8 -98
Nr: 256
Monsterfemma
Och jag vet flera fall där det har gått jämnt i fart.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.