|
|
|
|---|---|
| Hej en 525 e34 vad ska jag ha för motoroljan? 5w40 eller? | |
| den är -89 | |
| Jag kör just nu på Castrol Magnatec GTX 5W/40 i min 525i -90. Fungerar bra än så länge =) Men jag har fått tips om en olja som heter Valvoline Synpower 5W/40, som ska vara ännu bättre. Den finns på Micro för 100/L. | |
|
Man kan aldrig säga exakt vad man ska ha för olja, det är lite utav en prova sej fram sak, men 5w40 är ju lite utav en standard olja.... |
|
|
Jag skulle rekommendera följande klassningar på oljan under förutsättning att motorn är frisk, inte drar nämnvärt med olja och du kör någorlunda normalt: SAE 5W40 API SJ alt SL eller ännu hellre SM ACEA A3 Är oljan dessutom BMW-klassad ("special oil" eller "longlife") är det ingen nackdel, men heller inget krav på den motorn. Leta också efter en äkta PAO-olja, och personligen skulle jag undvika "fusksyntetolja" (högraffinerad hydrocrackad mineralolja - sk. EHVI eller VHVI-olja), då de inte är fullt lika bra. Personligen brukar jag använda Valvolines Synpower som är en äkta PAO-olja med bra egenskaper och som visat sig ha en förmåga att tysta ner lite tickande motorer. Kostar inte allt för mycket heller... ;o) Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hade inga problem med castrol magnatech, den gick hur bra som helst i 30 minus. Det har nog mindre betydelse om oljan heter mobil, castrol eller valvoline. Dock skulle jag rekkomendera föregående talares tips Synpower 5w 40 pga bar pris 399 för 4 liter. |
|
|
"Den billigaste reparatören som finns heter Olja&fett". Kör på kvalitets-olja och byt ofta så ska du se att det lönar sig i längden. /Mats |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.