|
|
|
|---|---|
|
Åkte på motorvägen mellan Rödby och Helsingör natten söndag/måndag i ca. 127 km (enligt GPS:en) i ytterfilen, tror det var 110 på denna sträcka. Såg en mörk, stillastående bil i vägkanten som det blixtrade ifrån vid passeringen. Kan det vara så att danska polisen använder stillastående bilar på motorvägen som rigg för fartkameror? Går det egentligen att använda fartkameror på en motorväg? Är det någon skillnad på svensk och dansk praxis. Någon som vet hur många DKK 127 på 110-väg det blir i böter? Tacksam för alla svar! Bocke | |
|
Så gör dom i DK... De parkerar mindre skåpbilar, med kameraror i bakluckan på lite olika ställen. Du körde endast 17 km för fort, vilket är mellan 500-1000 DKK i böter, om de ens kommer fram. Jag vet inte hur bra samarbete polisen har med Sverige när det gäller en sån liten sak som det du gjorde.. :) BMW - Freude Am Fahren //Simon |
|
| Tyvärr så har Danska polisen ett bra sammarbete över sundet. En vän till mig blev uppringd av malmö polisen och han bads inställa sig på stationen. Där fick ha en bild framför sig föreställande honom och hans bil samt en fråga om dett var han som figurerade på bilden. Han svarade ja då det inte var någon tvekan om saken. Han åkte på att betala en rätt så saftig bot trots att överträdelsen enbart handlade om ett par km/h för fort, alltså helt marginellt. Till saken hör att han verkligen aldrig kör för fort någonsin. Så kan det gå... | |
|
Ett förslag till alla är att kolla upp lite mer om den verkliga anledningen till alla nya fartkameror! |
|
|
Fartkameror = Statens nya mjölkkor. Ni som påstår att de är uppsatta för att rädda liv kan ju fråga sig hur många fler liv de satsade pengarna hade gjort genom att lägga de på annat mera nyttigare saker som ex cancer forskning m,m |
|
|
Dubilidu!> Så du menar att svenska staten tjänar pengar på danska fartkameror? Fan vilken bra deal Göran P. har fixat! :) Du ogillar säkert fartkameror, men du tillför inte särskilt mycket under den här topicen. Jepp, danska polisen kör med mobilar kameror i civila bilar. En kollega passerade ett vägarbete i Danmark mitt i natten och blev plåtad av en utställd civilbil. Utbytet mellan de nordiska länderna brukar fungera bra, så med största sannolikhet blir det att betala. |
|
|
Ja, helt rätt, men det finns även ytterligare en annan agenda bakom det, både i Danmark och i Sverige. |
|
|
Man får väl använda sig av en Darth Vader mask när man gasar på i Danmark.... M3/// Mullret |
|
|
norskar som kört för fort i sverige har tidigare bara kunnat riva boten på väg hem, samma med typ polaker m.m HAR varit så iaf, har hört detta från massa olika folk |
|
|
Angående vart vi är på väg med alla "fartkameror" Länk |
|
Stekaren |
Bimmer8: Åh så sossigt, jag blir arg när jag läser sånt här. Har man fartkameror i Frankrike ? |
| "Hangaround" Nä men jag menade fartkameror i Sverige. | |
| Dubilidu! > Lugn, jag vet. Men frågan i tråden gällde danska fartkameror. Inte vad du anser om svenska, det finns det andra trådar för :) | |
| Stekaren> Finns en hel del kameror i Frankrike också..... | |
Stekaren |
Brogren: Ok tänkte eftersom de brukar protesterande på icke svenskt manér om det är något de inte gillar, typ fäster kätting i dem och drar iväg med traktorn. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.