AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.336

Problem vid nercabning av e36

ro
4
rosendala
BMW 325i cab -94
Hej ! Finns det någon här som har haft problem när man cabbar ner en e36 alltså elcab . Felet är att när bakdelen går upp så går den inte upp tillräckligt så att hatthyllan går fritt mot bakdelen utan att man manuellt måste hjälpa till så att den paserar fritt. efter att man har hjälpt till så går det bra i automtik att köra cabben ner. Det konstiga är att det går helt rätt när man kör upp sufletten. Altså ingen kollition alls. är tacksam om någon har erfarenhet av problemet. Har provat att justera staget från motorn men utan någon framgång.
la
19
larpal02
320i cab -94
316i Compact -00
Jag har samma peoblem och försökt samma som du med samma framgång. Det är dock inte varje gång som det blir problem. Jag kommer att felsöka efter säsongen så vi kan väl byta erfarenheter.

ro
4
rosendala
BMW 325i cab -94
Det har funkat enstaka gånger kanske en på tio oki vi byter erfarenheter.
la
19
larpal02
320i cab -94
316i Compact -00
Jag kommer att koppla ur motorerna och fälla cabben manuellt, därefter köra motorerna till ändläge och sedan koppla in dom igen. Jag tror att det kan vara att motorn till själva cabben kan ha kopplats in någon eller några kuggar fel, men det får bli efter säsongen nu vill jag bara njuta.

ro
4
rosendala
BMW 325i cab -94
Det har jag redan provat. Det konstiga är att den går hur fritt som helst när jag cabbar upp. Ingen annan som har förslag till åtgärd på det hära superba forum!!
här har ni en till som har samma problem!

är det så för er med att det känns som en dålig elmotor som inte orkar lyfta bakrutan så man måste hjälpa till manuellt, det är inte mycket kraft som krävs med handen för att den ska lyftas helt endå, men det säger emot sig självt då det fungerar ibland och ibland inte, och då man sjysterat stagen nollat cabben så fungerar den några gånger/dagar sen likadant igen.

jag har funderat på om det är för hårt sjysterade spännbultar på stagen fram, det sitter två sjysteringsskruvat på var sin sida av cabtaket som spänner den främre delen av taket mot den bakre delen, dessa sjysteringskruvar sitter ovanför huvet av förare och passagerare fram) mellan cabtyget och taket, dom går att sjystera och spänna med en mutter om man tar lös dom.

det jag tänkte är att dessa spännbultar kanske spänner taket för mkt. då taket är uppe och man sedan kör omkring så med spänt tak ett tag kanske det på något vis blir svårt att öppna taket för elmotorn i vissa lägen då man vill cabba ner taket, men inte då man vill cabba upp igen eftersom cabben legat avspänd i cab lådan ett tag då + att främre delen av taket inte spänts vid detta tillfälle!!, har inte provat ändra spännmuttrarna ennu får återkomma med detta,

för när jag tänker efter tror jag det går cabba upp då taket varit nere i cablådan och slappat ett tag kanske eftersom framdelen av cabtaket inte är nerspänt och sträckt då.

en teori.
det jag pratar om tror jag är nr 21 på den här bilden,

Länk

la
19
larpal02
320i cab -94
316i Compact -00
Då skippar jag nollställningen och funderar vidare. Skall kolla infästningen mot medbringaren för huvudstaget, det som styr själva cabben, så det inte är glapp där.

Det är ju bara att justera staget som viker upp nederdelan av cabben. Staget ska justeras kortare. Det är det staget som sitter fast med en mini-uniball med en torx skruv i mitten (i botten på cablådan)
har sjysterat eftersom, det funkar ett tag, den viker alltid upp bakrutan rejält just då man sjysterat, men problemet återkommer efter nån vecka/dagar :(
la
19
larpal02
320i cab -94
316i Compact -00
Jag har prövat att trycka upp framkanten lite extra när jag skall cabba ner och då fungerar det som det skall varje gång. I instruktionsboken står att man skall trycka upp ca 20 cm och till bakkanten släppt ordentligt från hatthyllan. Jag har inte kollat ordentligt tidigare att det släppt ordentligt i bakkant så tillsvidare fungerar det för mig. Jag tror inte att justering av staget hjälper eftersom det fungerar som det skall vid uppcabbning tvärtom har det känts som det spänner alltför hårt då och därför har jag justerat tillbaka till tidigare inställning.

la
19
larpal02
320i cab -94
316i Compact -00
Idag cabbade jag ner och var noga med att lyfta framkanten ordentligt men det blev fel ändå så jag åter på ruta ett

LARPAL02> Har du halvautomatisk cab?, så det fungerar inte att trycka på framdelen alltså?

vad kan detta bero på, det märklig är ju som sakt att det går att cabba upp då cabben legat i lådan, men inte cabba ner då taket varit uppe utan att rutan stannar halvägs upp! jag har helautomatisk cab ska prova trycka extrahårt på framdelen nu då jag ska cabba ner och se!
ro
4
rosendala
BMW 325i cab -94
Jag har provat allt det där men det funkar inte. Kan det vara en gränslägebrytare inuti motor och växel.Fast då borde de kanske krånglat åt båda hållen.......
Framdelen kan vi utesluta. tycker inte att det borde vara motorn då eftersom det funkar en väg men inte den andra. Provade även att sjystera staget som lyfter bakrutan men utan skillnad.

Kollade även varför den stannade och det beror helt enkelt på det sista staget i taket ovanför plastbakrutan som motorn inte vill vikas upp ordentligt vilket i sin tur gör att dom andra stagen i bakrutan kläms eller fastnar mot cab luckan och man måste för han trycka på. Det måste ha med att motorn blir för svag i slutskedet då bakrutans lyfts upp av någon anledning eftersom den fortsätter så lätt med lite hjälp borde inte heller lyftarmen för bakrutan vara fel, det måste ha något med spänningen av taket att göra eftersom allt fungerar ett tag vid nollstänning och urkoppling av motorer!!!!

Funderar på om det det kan vara det andra staget som lyfter upp själva cabtaket från lådan som är fel? visst är de det staget som lyfter upp taket? jag tänkte så att det kanske även är det staget som spänner rutan mot cabluckan då man stänger taket eller? kanske spänns det staget för hårt så att rutan/stagen helt enkelt spänns för mkt. mot själva cabluckan då man stänger så att det i sin tur blir svårt för motorerna att öppna igen när den är för spänd?, är det inte det staget som spänner rutan mot låtan kan det ju bara vara motorn som kommer ur synkning av någon anledning.
har sökt lite och hittade att bmw har en service bulletin för detta, alltså instruktioner, hittade tyvärr inte själva dokumentet :(

540200 MAY 00 Convertible Top - Jams When Opening

ROOF AND STRUCTURE:
Make : BMW Model : E36 Year : 1999
Manufacturer : BAYERISCHE MOTOREN WERKE
Service Bulletin Num : 540200 Date of Bulletin: MAY 01, 2000
NHTSA Item Number: 613547

Component:
STRUCTURE:BODY:ROOF AND PILLARS

Summary:
INFORMATION REGARDING CONVERTIBLE TOP JAMS AGAINST STORAGE LID WHEN OPENING ON CONVERTIBLE VEHICLES. **MR

HITTADE ÄVEN DEN HÄR LÄNKEN HUR MAN SJYSTERAR TAKET!
har inte hunnit kolla den ennu riktigt men den såg intressant ut...

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.