AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
718

318i E30 startar inte

Min 318i touring -91 vill inte starta. Den bara dog helt plötsligt, utan förvarning. Tyckte det verkade precis som när bensinpumpen gick sönder för ett tag sedan, men den var ju i stort sett ny nu, så jag tänkte att det kanske var relät den här gången. Eftersom jag var mitt ute i bushen utan verktyg kunde jag inte göra så mycket, men jag tänkte vara smart och byta med ett av de andra reläna för att testa. Visst, gjorde så men idiot som man är så råkade jag ta ett som hade anslutningarna på ett annat vis. Tog det som satt alldeles vid sidan av uppe mot torpeden. Bilen startade förstås inte för det, men något mer gick sönder i stället.
Hämtade verktyg, och kunde snart konstatera att bensinpumpen hade skurit. Skumt, den byttes i mars i år.
Men Bilen startar ändå inte med en fungerande bensinpump. Den hostar till, vill nästan gå, men dör igen. Jag har även fått några skumma fenomen nu, säkerligen eftersom jag klantade mig med reläet. Ventilen till kolkanistern står och surrar så fort man slår på tändningen. Rycker man ur kontakten eller det andra relät som jag bytte mot bensinpumpens, så tystnar den. Sedan går varvräknaren upp till 3000rpm så fort jag slår på tändningen, och stannar där tills jag slår av. Försöker jag starta så rycker det lite i den.
Tänkte jag hade brännt styrboxen, eftersom den styr reläna samt varvräknaren och kolkanistern. Så jag bytte box med en jag hade liggande, men felet återstår.

Vad tror ni, vad har jag lyckats förstöra? Jag har en del grejer kvar från en likadan bil som skotats, men vad är värt att testa byta?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.