|
|
|
|---|---|
|
hej Jag har en e36 323, det är så att den drar rätt mkt ibland, kan vara både höger och vänster. När jag bromsar så går den rakt fram om jag släpper ratten. Däckbredden på bilen är 205 fram och 225 bak. det som gör den spårig? kan jag avhjälpa det på ngt vis? | |
| lite bredare sulor och framför allt lågprofil gör att det kan dra lite mer än vanligt, om vägen inte är så fin! Så lösningen är antagligen att sätta på högre profil,, men det är ju inte lika snyggt! ;O) | |
|
kan verkligen lågprofil påverka detta så mkt. då ett nytt däck i sig inte påvkerkas mkt. av spårkänslighet på en ny bil där alla delar & bussningar är ok och fälgen hör till bilen, där kan det ju bara påverkas av slitna bussningar och leder som i sin tur leder till slitna däck i sig. jag har själv provat flera däck där mönstret varit mycket "V" format vilka varit hemskt spårkänsliga, någon som vet något om detta? kan det bli bättre med rakt mönster så att säga på en bil med några år på nacken? hur påverkar detta däcket mot vägen med de två olika mönstertyperna? kan inget om däck själv men det borde väl ha någon betydelse?, har pratat med flera mekaniker och vanliga personer som alltid säger att jag har fel dimensioner på däcken! DOM ÄR FÖR BREDA!!, men jag har orginal fälgar och rätt dimension!!! då kan väl det bara kvarstå att byta däck om alla bussningar osv. är ok? |
|
|
Bredare däck och/eller lägre profil leder till mer spårkänslighet, likaså kan däck bli mer spårkänsliga i takt med att de slits och kontaktytan mot vägen blir "plattare". Ju större yta som har kontakt med vägen, desto spårkänsligare blir det... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
| ok. däcken är boven då. det går inte avhjälpa på ngt annat vis än andra däck? | |
jimmy/bmw |
Kan kanske var nå bussningar som är dålig med så den är lite vinglig ? |
|
Jag hade 225 fram och 235 bak på min E36 323i och den var dessutom sänkt 30/15 men den var inte överdrivet spårkänslig. Innan sänkningen inte alls skulle jag vilja påstå! Bilen: Länk |
|
|
Hade också spårkänslighet på min bil. Blev perfekt efter spindelledsbyte. Lyft upp framhjulen o känn om hjulen glappar. Jag kör med 225/40-18 runt om. |
|
|
en kille körde bakom mig en gång och han sa den såg ut o vingla med bakändan. men jag tkr inte det känns så, men jag vet inte hur den ska kännas.. jag har ett kvitto från förra ägaren på ett "byte av spindelleder - 1200kr" tror de e utan moms hade bilen inne på kontroll för att det var ett konstigt missljud när man körde. han sa han kollade hjullager och så, och rekomenderade mig att byta framdäck för han trodde felet kom från de. så jag bytte framdäck och då försvann ljudet. spårigheten var där både innan och efter den är sänkt tror jag. vet inte alls hur mkt. |
|
|
Jag skulle börja med att kolla skicket på bussningarna i bakvagnen eftersom det är där man har merparten av bilens stabilitet och E36:orna behöver oftast byta bussningar efter 12000 mil (beroende på olika omständigheter) och sedan kolla bussningarna/spindellederna i framvagnen eftersom de ofta är dåliga efter ungefär samma körsträcka. Om man blandar olika däckfabrikat/modeller kan man lätt få spårkänslighet i BMW:s chassin. Slitna däck med raksliten skuldra ger mer spårkänslighet än rundade dito. Felaktig fyrhjulsinställning är också en vanlig orsak till spårkänslighet. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Kör med samma lufttryck som BMW rekommenderar som minsta lufttryck. Öka sedan lufttrycket och se om det blir sämre eller bättre. Innan jag bytte mina bakdäck (mot gamla orginaldäcken) så kunde jag köra med 3.0 runt om vilket inte alls funkar nu. Nu kör jag med 2.3 i fram och 2.6 i bak med mina 225 / 245 och det spårar endast vid riktigt sliten väg. "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.