AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.106

Universalkatalysator eller vadå?

Hej!
Är rädd att katalysatorn är det jag måste byta på min BMW 518 från -90.

Hade dessa värden på besiktningen:
CO 0,3
CO 2500 0,5
HC 118
LAMBDA 1,01

CO 2500 å HC var lite för höga alltså.

Har bytt tändstift, tändkablar, luftfilter, olja, oljefilter nästan utan resultat förutom att CO gick ner lite lite...

Den har gått 32800 mil å toppen renoverades vid 30.000 mil så den e helt fin.

Kan de vara något annat? Motorn verkar gå jämnt å fint å så...
om de nu är katten som måste bytas vill jag inte gärna köpa en dyr orginalkatt utan ska försöka lösa de med någon slags universalkatt...

Biltema har en riktigt billig (845kr), nån som vet om den funkar bra? jovisst får ja passa in den å svetsa, men de löser sig nog.
och jag vill inte ha tips som: - "tanka med E85"..
=)
Visa användare
282
Fatii
528ia sedan 96:a
kolla på redox.se lr liknande (skrotar) bmw avgasrör håller ju en bit så man ska nog inte va nojjig på att köpa begangnat bara det ser fint.. säker på att det inte läcker nån stans då? hur va din förbränning?

Jo en BMW-katalysator hade varit trevligt. Men hur kollar man in en begagnad katalysator, vad e det man ska titta på?? Så man vet att den inte e helt utbränd lixom...:)

Jag tänkte att man kunde kolla kompressionen på varje cylinder, då märker man väl om de blir udda värden-->läckage?

nån annan stans tror ja inte de läcker... :)
mjo, kanske lite vid infästningen mellan katalysatorn å resten av avgassystemet, men det spelar väl ingen roll??

Å nu till min dumma fråga,,, vadå förbränningen? vad menar du? jag har inte så mkt koll...
Hej tycker inte att dina värden är så farligt höga.. jag hade betydligt värre på min.. men har du provat med att göra en ordenlig service på bilen så som en fräsch olja+oljefilter nya stift nytt luftfilter eventuellt nytt bränsle filter.. annats kan du gå in på www.sunmaskin.se/avgasskola/avgasskola.html där står en hel del att läsa.. som till ex att om bilen går för magert så kan du få felaktiga värden också.. sen kan du ju gå in på www.rakarör
sorry ser att du bytt olja m.m men jag tycker ändå att det ser ut att vara så låga värden på min var Hc över 300 och co lamda var fel på min var det lamdorna som felade..men det borde vara betydligt högre värden tcker jag om katten är slut på
su
174
super-dan
116i - 06
Avgasvärdena kan bli helt felaktiga med ett avgasläckage, tro mig. Och egentligen spelar det ingen roll var någonstans på systemet det läcker, utan det kan fortfarande bli jättekonstiga värden.. Jag skulle ha börjat med att se till att systemet är tätt hela vägen och sedan mätt på nytt.
su
174
super-dan
116i - 06
För övrigt låter det inte som någon dum idé att sätta på en "allround-kat" om du ändå konstaterar att ett byte behövs....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.