|
|
|
|---|---|
|
Körandes med 750n ut ur ett samhälle upptäckte jag att motorn inte svarade som den brukar. Bilen accelererade mycket dåligt så jag stannade för att kolla. Inga läckage eller andra direkt synliga problem hittades. Jag svängde av på en liten väg för att kolla mer. Jag provade att lägga i läge 3, D och R. När jag provkörde sakta framåt på driven hördes ett missljud. Jag kom att tänka på kardanen eftersom ljudet verkade komma ungefär från under de främre sittplatserna och det var ett ljud som återkom men inte var konstant. Lite skrap kanske man kan beskriva det som. Samma sak hände på backen så jag stängde av motorn och lät bilen stå kanske 10 minuter. Vi bestämde att återvända till samhället några minuter bort för att ev tillkalla bärgare. Eftersom ljudet inte fanns kvar körde vi istället lugnt hem. Bilen accar riktigt dåligt men motorn verkar gå som den skall. Inga felmeddelanden har synts. Gasar man på så varvar motorn upp men accet uteblir. Motorn rusar dock inte, så automaten slirar inte hejdlöst iaf. Från stillastående och uppåt så går det SEGT. I vanliga uppförsbackar tappar man fart, trots att jag försöker hålla jämn fart. På plan mark och när man försöker hålla 90 km/h så står bränslemätaren på 1.8 l/mil, vanligtvis ligger den på 1.0 vid den farten. Tidigare har det varit problem att automaten inte velat växla till 2an. Man får köra en knapp minut kanske, sedan hoppar den upp. Lådan växlar mjukt och fint, förr och nu. Den kan lägga i 4an något bryskt (läs inte riktigt mjukt), annars funkar allt finemang. Oljan är röd, luktar inte bränt och finns i tillräcklig mängd, t.o.m. lite för mycket. Vad kan ha hänt? | |
|
Just det, oljan byttes senast i januari i år (kanske 200 mil sedan). Silen byttes samtidigt och magneterna rengjordes. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.