AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.002

Ibland vill inte starta på P läget

alain
Ja, som jag beskriver.
750 E38. sätter jag nyckel i kontakten, vrider, men ingeting händer. jag måste flyta växelspaket framåt och då, starta bilen själv.eller starta på nötral (N).
Har någon en aning on vad det kan vara??
tack för svar.
MVH ((Alain))

((..varje beröring av bromsen är ett tecken på rädsla!!!..))
Ungefär samma sak brukar hända mig. Det händer absolut ingenting ibland när jag vrider runt nyckeln. Jag brukar testa igen alternativt dra växelspaken fram och tillbaka en gång, då brukar det hända grejer.

Dock kom jag på häromdagen att det ev är startspärren som spökar. Har en eftermonterad startspärr som vars sensor sitter någonstans runt tändninslåset (antar jag, vet ej). Så nu har jag börjat med en ny teknik innan jag startar bilen, jag överdriver verkligen och trycker verkligen upp "startspärrsnyckeln" vid tändningslåset.

Har fått för mig att den startar "oftare" då. Ska utvärdera om ett par dagar.
alain
Hej tagge
har du också spaket som är tröggare att flyta fram och bak?
Igår var jag på BMW och pratade om detta problemet
jag sa till honom att spaket blev också trögare att fkyta från P till olika platser. han sa att vid xäxellåda finns en magnet som gör att man starta bilen på P läget som är sliten plus, måste byta en metal kabel som gör att spaket är tröggare. ca,2 timmar arbetet. kostnad på cirka 3500-4000:-
dom åker nu på semester och får göra detta när det öppna igen om 2 veckor.
MVH ((Alain))

((..varje beröring av bromsen är ett tecken på rädsla!!!..))
Iw
796
Iwarsson
530xd Individual -16
Gissningsvis kan det vara något slitet i själva växelväljaren, eller att det är mycket smuts i den så att allt inte hamnar i rätt läge sas...

Kolla: Länk
Alain.

Vet inte riktigt om jag förstår vad du menar?
Alltså att det är trögt att flytta växelspaken mellan lägena? Jag hade det problemet när jag köpte min bil men tror det berodde på att den helt enkelt kärvat fast eftersom gamla ägaren använde bilen så lite. Nu går den mycket lättare...

Ska hålla koll på om jag lyckas lösa mina mindre startproblem, känns definitivt inte så jobbigt att en reparation för 3-4 tusen är motiverad.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.