|
|
|
|---|---|
|
Misstänker att följande är en perfekt fråga för Johan B! ;-) Jag har en M Roadster -97, 3 500mil (S50-motor). När jag köpte den september förra året lät jag serva den hos en auktoriserad BMW-verkstad (olje & filterbyten samt kontroller). Jag hade dessförinnan läst mig blå om motoroljor här på Autopowerforum (samt på diverse tyska forum), blivit mycket klokare men också ännu mer villrådig över vilken olja som bilen ska ha. Verkstadschefen ansåg (och visade i TIS) att Castrol BMW LL04 skulle användas (om man nu använder Castrol). Det blev LL04 och det är den olja jag kör på för närvarande. Jag ställer av bilen vintertid, kör snabbt men inte banracing, och under en biiltur kan det någon gång hända att jag gasar på och varvar ur "för att hålla motorn på gott humör". Vad anser du, tycker du LL04 är ett bra val i mitt fall? Som referens: Hur förhåller sig Mobil 1 0W-40 jämfört med Castrololjan ovan? | |
|
I din motor rekomenderar jag en 10W60- olja. Egentligen vill jag rekomendera Castrol TWS, men jag har från flera olika håll hört att Castrol bytt leverantör av additiven, till en något sämre leverantör. TWS är fortfarande en bra olja, men jag får känslan av att exempelvis Valvoline SynPower 10W60 är bättre. Mobil 0W40 är ingen dålig olja den heller. SLX LL04 0W30 som jag misstänker att du fått i din motor är en extremt bra olja, men skall du enbart köra på sommaren och "lite hårt då och då" så är en 10W60 att föredra! Mvh, Kalle ___ Bilarna: Länk |
|
|
Helirupert: med tanke på att du har s50b32 så har du rätt olja, om du är åk rädd så häll i 10w60 så har du ca10hk mindre.. "om en blind leder en blind så ramlar båda i gropen" Z MMM Coupe |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.