|
|
|
|---|---|
JockeK |
Hej! Min motor "knackar" låter nästan som en diesel fast lägre... vet inte riktigt vad det är, men har hört att det kan vara ventilerna eller kammen... någon som vet lite mera ?? //Jocke |
JockeK |
jag tycker att det ärdåligt drag i bilen oenligt instruktionsboken så ska 0-100 gå på 9,9 tror jag ... testade och det tog typ 12,5 istället... har inget tungt i bilen och satt ensam... kan detta bero på problemet med "knackandet" ?? //Jocke |
fradric |
Kan vara kammen, men kolla först ventilspelet som det ofta kan vara! Gjorde precis en ventijustering på min bil, men den tickar fortfarande lite, så helt tysta kanske dom aldrig blir! Har din bil gått långt så kan det faktiskt vara dags att byta kamm! Lycka till. MVH/Jonas!!! |
JockeK |
Bilen har bara gått 14,900 mil så det borde ju vara lugnt för kammen tycker jag.... tack för hjälpen! |
|
Mätarställningen säger inte alltid hela sanningen.Ofta så går kammen ner sig på M20 motorn,så troligtvis behöver du en ny kamaxel och nya vippor. Länk |
|
fradric |
Tror fortfarande inte att det är kammen, med tanke på mätarställningen! |
|
Jag fick göra en topprenovering vid 14,700 mil på min gamla 325-88... Då var kammen dålig å den fick tag i en vippa som gick av! Den tyckte inte om hastigheten jag låg i!!! Ska det vara på det viset?! |
|
|
Vid 14900 mil är det inte ovanligt alls att kammen är slut.Fråga:Vet du hur enkelt det är att ställa om mätaren på en E30?Om det finns gott om dokumentaion så behöver man ju inte misstänka att det är pillat,men annars så kan man ju tycka att en bil bör ha gått längre efter så många år. Länk |
|
fradric |
Visst fan måste man lyfta toppen på dom där för att få ut kammen?! |
JockeK |
Bilen har full dokumentation och är ej importerad... Om jag åker på att byta kammen + vippor så är det väl knappt någon ide´ med tanke på att jag inte kan göra jobbet själv! Bättre att köpa sig en 2,5l M20 med fräsch kam istället eller?? MVH Jocke |
| Att hitta en m20 med frisk kam är lika enkelt som att hitta en ägare som aldrig har slarvat med oljebyte eller gasat på innan motorn e varm. Därav att de kan vara kass i kamaxlen vid 15000 mil... | |
|
ventilspelet är lätt att justera, byte av kam kan du göra med toppen på plats, men du måste montera bort huven och lite mer små delar. Har en ny orginal kam med vippor och vipparms ställ, som du kan få köpa för 2000kr helt i kartong. |
|
|
Stensth.. Passa så att inte du kör en vippa på Alpinan med.. ;) Förstår inte hur du kör för att lyckas med och köra en vippa på varje bil du har... ;) Lätta inte på högerfoten! |
|
|
*Bumse* Hmpf! Det handlar om rutin!=) Ska det vara på det viset?! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.