|
|
|
|---|---|
|
När man vrider om nyckeln så börjar starmotorn att tugga och motorn hoppar igång och direkt efter de första indikationerna på tändning gäller det att stampa full gas och varva upp motorn till en 2000 varv i ca 2 till 3 sekunder. Därefter så kommer bilen att fungera som vanligt. Den går hur länge som helst på tomgång och man kan köra bilen riktigt hårt utan några protester från bilens sida. Men om man inte gasar upp till 2000 varv direkt kommer motorn att dö och inte starta mer, hur mycket man än kör startmotorn så kommer motorn inte att tända så vida den inte får stå i någon timme. Jag har bytt de reläer som sitter vid LMM (de 3 sk. motronic reläerna). Jag har mätt upp ca 1 volt till tändspolen och det kommer gnista från stiften som för övrigt är nya. När jag skruvade ut stiften efter det första misslyckade startförsöket så kunde jag känna en svag bensinlukt, men efter ytterligare startförsök så var stiften snustorra, inte heller kunde man känna bensinlukt från tändstiftshålen. Jag rev ut baksätets sittdyna och kunde konstatera att bensinpumpen inte hörs när man försöker starta. Jag mätte spänningen på bensinpumpens poler (den vita kontakten på bilden) och fick som bäst 8.5 volt till bensinpumpen när starmotorn gick. Tog loss nivågivaren och kunde konstatera att det finns minst 10 - 15 liter bensin i tanken. Lossade på bensinslangen och lät all bensin rinna ner i tanken igen. Kopplade på 12 volt direkt på pumpens poler (den vita kontakten på bilden) och kunde konstatera ingen bensin pumpas upp i det metallrör som kommer upp intill nivågivaren och inget surrande hörs heller. Bild: Länk Realoem: Länk Oavsett vad så borde ju bensinpumpen pumpa upp bensin när den matas med 12 volts spänning direkt på polerna. Om inget händer när man ansluter 12 volt, hur kan det då komma sig att man kan köra med bilen om man varvar upp motorn direkt i början? Det känns som om pumpen hoppar över startfrekvensen och börjar pumpa bensin först efter att motorn kommit igång, hur är det möjligt? Funderar nästan på att plocka upp bensinpumpen så jag har den i handen för att kolla om den verkligen fungerar eller inte. Är det någon som vet vad objekt nr 9 på bilden från Realoem är för något? Alla tips och förslag välkomnas. ___ Bilbloggen: Länk | |
|
Tjena Mugge. Objekt nr.9 är nivåmätaren. Prova att knacka lite på pumpen när du ska starta. Be någon om hjälp att sitta bakom ratten så du kan knacka med ett mejselskaft eller dylikt. Har själv fått igång en pump på det viset. Mvh Danne. |
|
|
Hummm, min 320 lider av exakt samma startproblem, jag har dock inte felsökt. Det konstiga är att det bara händer ibland och vid dem tillfällena så har det varit busenkelt att putta igång bilen. Fler tips på felkällor är välkommna. ///Micke Min cabrio Länk |
|
|
Jag ska testa att knacka på pumpen lite för att se om det hjälper. Är det vanligt att pumpar hakar upp sig så här ibland eller är detta ett tecken på att min pump sjunger på sista versen? Hur stor spänning ska det ligga på pumpens poler under tiden startmotorn går? Jag kunde som sagt bara mäta upp 8.5 volt, det känns som om det borde vara högre spänning. Är det något som regleras av pumpreläet? ___ Bilbloggen: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.