AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.217

leta efter bästa billigaste bmw ?

Sida 1 av 2
Hej !

Jag har uppkörning om 1½ månad och behöver då snart en bil, jag vill ju såklart ha en bmw, kommer antagligen bli en volvo 740 dock eftersom man inte tjänar några hackor på att gå i skolan, men jag är ganska stor kille (191cm/105kg) och har haft en E30 som var alldeles för liten, så det måste ju bli 4dörrars, kollat på E34/E28, Men, E28 är ju svår att få tag i fina ecemplar, och E34 är ganska dyra för "dåliga" exemplar, har ni något förslag på var jag kan hitta bmw där det inte är dröm priser...

Snälla hjälp mej att slippa köra VOLVO
Det framgår inte hur stor budget du har, men givetvis ska du inte köra Volvo.

En E28 518iS är ett bra val för dig - en sådan i gott bruksskick går att hitta för 5-10 000:-

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
Länk kanske kan vara något?
har aldrig haft E28 så jag vet inte riktigt hur stora de är inuti. Men med din längd så kan det vara en poäng i att ta en bil utan taklucka (om inte det är ett av dina krav) då du vinner rätt mycket i takhöjd. Jag har haft två E39 en med och en utan taklucka och skillnaden är stor (jag är "bara" 185 cm lång). Bilen känns helt enkelt luftigare.

Tja, det kanske inte var någon nyhet direkt, men nu är det sagt...

Lycka till med uppkörningen!

/Fredrik
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Klart du ska ha en E28:a :)

Den "absoluta billighetsmaskinen" om du vill åka BMW med både tillförlitlighet och ekonomi är en 518i E28(köp en efter 83 dvs84- ty då blev den ännu snålare pga att den fick L-jetronic insprutning då isf K-jetronicen som var tidigare),precis som Kalle också skriver...finns nog ingen annan BMW som du åker lika billigt med,OM nu bilen är skött som den ska.
Det innebär att oljebytena+oljefilter är bytt regelbundet+att du absolut måste lyfta på ventilkåpan och kolla alla kamaxellober,vilktig koll är att även ventiljustering sker regelbundet+bränslefilter+stift..Kolla även tankens täthet vid full tank.
M.a.o. en bil som är skött på ett bra sätt återigen.

Luftfiltret ska du också se till att det är fräscht så du slipper onödig förbrukning+slitage..

Jag är visserligen inte så lång som du(181cm) men jag har skjutsat folk i din längd som inte klagat iaf :)

Min K-jetronicförsedda 518i som jag haft tog väl ca 0.85 blandad körning i snitt..L-jetronicen bör du kunna åka kring 0,8 eller under det med lätt gasfot blandad körning.
Kolla bara upp försäkringen först så att du inte åker på "en blåsning" där..BMW's försäkring är ofta betydligt dyrare än Volvo :),men trafik räcker kanske för dig i den prisklassen så det bör ju inte bli alltför dyrt kan man tycka..

Mvh Janne.
Jag är 190 cm och hadeen e28 med taklucka, det var absolut inga problem. Såvitt jag minns så hade jag gått om plats för tjockskallen.
ok, jag kan knappast tävla med "tagge" varken vad gäller längd och erfarenhet av E28, så jag lägger ned min röst. Dock vill jag förtydliga vad jag menade. En bil utan taklucka känns (enligt mig) betydligt luftigare och det kan i sin tur ge en känsla av man inte sitter så trångt.

Är lite kluven iofs, att sitta tight ger en sportig känsla...

trevlig dag på er!

/Fredrik
BMW 518 E28 den tyska Volvon var det en verkmästare på BMW som sade när det väl begav sig på det "glada" 80-talet. Dom funkar bra, går billigare och är mycket roligare än vilken bolmande och stånkande skrotvolvo som helst! E28 är rymlig även för långa personer och jag har ägt ett par med och utan taklucka och kan säga att det skiljer en del ja. Utan taklucka så slipper man s´dessutom läckge och rostproblem som annars kan uppkomma. "Alla" E28:or har sonderrostad tank och bränsleledningar samt bakre bromsrör kolla så att det är bytt. Bussningsjukan i bakvagnen Siletblock på BMW språk, se till att dom är bytta. Pulsair ventilerna lägger av vilket medför att saltsyra sprutas in i luftfilterboxen och renderar en kass LMM som med lite tur kan tvättas upp med startgas eller liknande. Det kan även bli gravrost i luftfilterburken av detta kolla kolla. Rost under batteriet och på minuspolen i karossen kan också förekomma. Annars så är det bromsar och avgas som ger upp precis som på vilken gammal kärra som helst. Samt ROST lite här och där, på dörrar, skärmar, baklucka huv, dock inget allvarligt... Lycka till!
Tack för alla svar, då kanske det blir en E28, budgeten är ganska låg men hade siktat på runt 10K, så jag slipper meka så mkt, jag är ganska insatt i det (går på fordonskola) vill ju ha en rätt pigg bil men vill ju även gärna köra till/från skolan, bussar e varma/kalla :( men då har jag bara en ytterligare fråga, eftersom jag hade en 318i och tyckte den var rätt så pigg, hur är då en 518i, det kanske går att pigga upp lite med öppet filter och större avgas, kanske rent av porta toppen lite ? har ju hört mkt om att 320s ska vara tyngre o slöare än 318, gäller detta också 5serien ?

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ja...Om du menar 518i kontra 520i så känns väl 520 piggare 500rpm före varvstoppet..ca..hur ofta är man där :)

Vet att Motor Nord i Sundsvall hade en sats med en cranespecialkamaxel+dylika specialventilfjädrar+vipparmar+1 st Rallye specialavgassystem, vilket då skulle höja effekten med 15hk...Kostade då 1997 6900kr :)
Sedan skulle man köra vagnen på "rullande landsväg" efter inkörning, för att finjustera så att effekthöjningen blev det angivna..

Mvh Janne.
Om du är mekkunnig och lite klurig så kan du säkert smeta dit en gammal turbo på M10:an. Det är gott om plats i motorrummet på en fyrcylindrig E28. He, he... ;)

Sterio vulgaris
Haha jo nog är jag väl mekkunnig, jag är inte så insatt i turbokonvertering, finns ju inte direkt gott om grenrör te 4 cyl turbo bmw, eller ?

Det finns folk som åker med turbokonverterde M10, mer vet jag inte. Kolla på trimnings forumet Länk

Sterio vulgaris
Ok tack så mkt, men jag vet inte omd et känns lite overkill med turbo på min förstabil, nöjer mej egentligen med 120-30 hästar

Det låter som om du egentligen vill ha en 318is med 136hk. En mycket, mycket kul bil om du kan hitta en vettig till rimliga pengar. En perfekt förstabil egentligen... Här är en som ägs av en forumkändis. ;) Länk

Sterio vulgaris
Powermac, jo ja har sett den E30n förut, men som jag sade, jag har ägt en E30 och får helt enkelt inte plats, eller jo, när jag sitter i sportstolarna på "max utrymme" så går det bra men det är som en makrill i en sillask...

al
371
alfatok
850IA -91,735 IAL -92, 530 IA -03 (E60). 3.0 L -75
Länk

E34 funkar nog också!

ja det har du rätt i alfatok, men är inte E34orna ganska dyra att äga ? :P

al
371
alfatok
850IA -91,735 IAL -92, 530 IA -03 (E60). 3.0 L -75
Jo, om man ska ta med heförsäkring eller så.. Men det gör man väl knappast med en bil för 10-20 00- eller?

I övrigt inte så dyr på soppa mm i förhållande till storlek och effekt.

ja det blir ju helt klart trafik försäkring, men ändå, skatt osv.. får la titta närmare på det

Jag kollade precis lite på 520i 24 ventilarn, detta borde la inte vara allt för seg bil ? eller ? =) den är ju faktiskt lite vad jag har sett, billigare... =) vill ju gärna kunna åka mkt, och känns bättre med en mindre motor :D

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.