|
|
|
|---|---|
|
Det skrivs på flera ställen här i forumet om hur mycket bättre det är att köpa en bil i Tyskland (naturligtvis med vissa undantag). Som bevis på detta nämns ett "registreringsbevis" som måste medfölja bilen. Min fråga blir därför, MÅSTE man registrera krockar mm eller reparationer efter dessa i detta "bevis"? Jag har fått höra av skadereglerare att försäkringar på bilar äldre än 5 år är mycket dyra i Tyskland, det är därför det finns så mycket krockade bilar där till salu! Om nu bilen då inte var försäkrad, så har ägaren själv bekostat denna reparation av bilen och hur myket ärligare än sin svenske motsvarighet är då denne tysk sen när han skall sälja bilen? Jag ställer denna fråga då jag noterat att många av Er som skriver inlägg här ägnar Er åt import för att sedan sälja vidare. NI SKRIVER JU DÅ I EGEN SAK, när ni skriver att importbilarna troligen är bättre skötta än svensksålda. Mycket vill ha MER! | |
|
Nej, man behöver inte registrera krockar eller reparationer i regitreringsbeviset. Det är bara föregående ägare som skall stå uppskrivna. Sen är det väl inte så att någon har sagt att alla tyskar är genomärliga. Men det jag har erfarit är att på en rak fråga om bilen har varit krockad så har jag fått både "ja" och "nej" svar. Jag själv håller inte på med import för att sälja vidare utan när jag köper bil till mig själv så gör jag det i Tyskland p g a de bättre priserna. Marin åkte ju på en "blåsning" med en 540 (som inte motsvarade skicket som stod i annonsen) när han var nere senast, så det är klart att det finns oärlighet där också. Vad menar du med "Mycket vill har MER"? Jag tycker inte att det är OK att betala 40000 mer för en liknande bil här i Sverige med mindre utrustning. Om du tycker att det är OK så är det fritt fram, men jag väljer att åka på semester 2 gånger för dessa pengar. Hellre att jag semestrar än att något företag gnider händerna. När det gäller BMW så går det ju att kontrollera bilen lika bra i Tyskland som i Sverige. Mvh /NP |
|
|
Den har gamla debatten om hur hemskt dåliga privatimporterade bilar än kontra de som är sålda som nya i Sverige är trist tycker jag. Den enkla insikten är ju att man ska se på varje enskilt exemplar! Att sedan försäkringsbranschen har svårt att hantera detta är också trist. Det enda bolag som verkar seriöst på att försäkra än Länsförsäkringar, Sockenbolagen och ev Folksam. Övriga bajsar nästan på sig när man ringer och frågar efter en premie...man upplevs som jobbig och som en "stygging" som varit elak och köpt sin bil utomlands. Då är man en större risk med....inte ql. Men det är som vanligt de som är ärliga som får betala för de oärliga. /Simon |
|
|
Tack för era åsikter. NP "mycket vill ha mer" betyder egentligen bara, att jag vill byta upp mig eller att jag är inte nöjd mm. bara ett talesätt altså. SIMON-en Nej jag tror inte att svensksålda bilar är bättre än Tysksåld möjligen tvärt om. Och jag håller dessutom med att prisskilnaden inte är motiverad på dom svenska bilarna. Men när jag fick höra detta om att försäkringarna är svindyra i Tyskland, så inser jag att det även där finns en bluffmarknad och det tycker jag inte riktigt har framgått i forumet. Jag vill bara hör Era åsikter om detta, eftersom jag själv funderar att köpa en bil där snart. Mycket vill ha MER! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.