|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
Hawar |
Hej, Är i bilbytartankar nu, efter att har sålt B3:an har jag nu kört golf i tre månader och är såååå trött.. Saknar en rolig bil igen.. har varit och tittat lite. Körde 540 men tyckte den kändes jättetråkig.. Den var lite "för" bekväm för min smak. Nu har jag bara två bilar kvar att välja på, budgeten är ca: 300 000:- jag vill ha en hyfsat ny bil. Valet är mellan 330Ci eller S60R AWD. Ekonomironden känns hyffsat lika i drift, 330Ci kanske är snäppet billigare att underhålla. De fördelar jag ser med 330Ci *Snyggare *Det är en sexa, motorljud *Premium *Styrning S60R *300hk *AWD (Vi bor i Sverige) *Aktivt chassi *Hyffsat billig försäkring *Känns mer racig Vad tycker ni ? Jag är medveten om att jag är på ett BMW Forum. Men skulle ändå vilja att ni satte er i min sits och delar med er era tankar och vad ni skulle göra. Tack för hjälpen !! Mvh Hawar |
|
Volvon är betydligt snabbare, har bättre bromsar, och det aktiva chassit är faktiskt ganska trevligt för att sitta i en Volvo. I övrigt anser jag dock att E46 330i överglänser Volvon på nästan alla punkter. Jag skulle dock satsa på en 330i E90 istället för en E46 coupé, när vi kommer upp i så höga prisklasser! Mvh, Kalle ___ Bilarna: Länk |
|
Hawar |
Hej Kalle, Kul att du skrev lite positivt om Volvon ;)) som den BMW freak du är :)) 330 E90 känns som den drar iväg om man vill ha en hyffsat ny med "rätt utrustning" |
|
Man måste kunna se andra bilars för- och nackdelar för att verkligen kunna veta vad man egentligen vill ha - och varje gång jag provar, överväger och kikar på andra märken så kommer jag fram till samma sak, nämligen att BMW är det som faller mig mest i smaken. Jag blev dock imponerad när jag åkte S60R - den har tack vare sin turbo riktigt bra skjuts i mellanregistret vilket är trevligt till vardags. Det är dock ingen motorkaraktär som är direkt nervkittlande eller upphetsande. Chassit är HÅRT, även i komfortläget, och STENHÅRT i hårdaste läget. Vill dock hävda att detta mest är en gimmick - bilen är säkert väldigt struttig vid extremt hård körning i sportläget, och snabbare i komfortläget. Nej, för 300 000:- är det en 330i E90 eller M3 E46 som gäller, anser jag! S60R är, när allt kommer omkring, fortfarande bara en trimmad Volvo (om än en ganska trevlig sådan). Mvh, Kalle ___ Bilarna: Länk |
|
|
Det som volvon är bäst på tycker jag är långfärdsåkning. Man åker riktigt skönt i en S60. Sedan är den mycket bättre på vintern om du kommer åka i snö. Tycker dock att volvon har en konstig sportkänsla, den är snabbare än den känns. Om du vill ha något sportigare så tror jag M3:an är bäst, fast jag inte kört någon tyvärr. Nu hade du inte med den som alternativ iofs. Du får nog räkna med att volvon drar hyfsat mycket mer bränsle, jag har inte kört S60R några längre sträckor men V50 T5 AWD sörplar på ordentligt. Antar att inte detta är högsta prio men ändå... /chni |
|
Hawar |
Hej, M3E46 är inget alternativ då försäkringspremien är väldigt saftig. Valet är mellan 330Ci E46 eller S60R |
|
Vilket svårt val.. Du får ju mkt för pengarna om du köper en S60R.. Farsan köpte nyss en S60 2.5T som jag tycker går riktigt bra och man sitter mycket bra i den..!! Men bmw är ju alltid bmw.. och köper du en volvo så kommer du snart vilja byta tillbaka till bmw.. talar av egen erfarenhet.. :-/ |
|
|
Jag föredrar S60:n i det här fallet, men håller med Kalle om att E90 hade varit mitt val. E46:an tycker jag känns trång jämfört med S60:n och modellens marknadsvärde är på starkt nedåtgående. Med andra ord är det, i mitt tycke, en på förhand dålig affär att lägga 300 000 på en E46:a. S60R är dessutom sällsynt lyckad för att vara en bruks-Volvo. Så, vill du absolut inte ha en E90 tycker jag att du ska köpa en S60R! :) |
|
|
Håller med Anders - att köpa en E46 för runt 300k är en ekonomisk ruin. Även om Hawar tydliggjort att han väljer mellan E46 330Ci och S60R, så vill jag lägga in en tredje bil, som i mitt tycke är ett betydligt bättre och roligare val än Volvon: Audi S4 4,2! Mer prestanda, trevligare motor, bättre chassi och bättre fyrhjulsdrift. Klassens mest solida interiör får man på köpet. Mvh, Kalle ___ Bilarna: Länk |
|
Hawar |
Jag håller med alla här att Audi S4 4.2 och M3 E46 är vassare, jag har beaktat dessa bilar också... Men försäkringen är tyvärr inte rolig på dessa bilar, speciellt inte på M3:an. Därav har de fallit bort ... |
Hawar |
330 E90 är svårt att hitta för 300k :( i allafall i Sverige |
|
Jag äger en V70 som körs av frugan och en 540 som körs av mig. Har kört mycket volvo genom åren. Kvalitetsmässigt tycker jag att de har blivit sämre, men så har även andra bilar inklusive BMW. Det räcker eg med att gå till nedanstående länk och titta på felrapporter över de olika bilarna för att inse att det finns fel hos alla tillverkare, även Toyota som ju enligt reklamen knappt kan gå sönder. Så kvalitetsmässigt tror jag inte det äör ngn skillnad. Länk Personligen så tycker jag S40 är lyckad, du skulle nog bli nöjd. Dock flaggar jag för relativt högt kupéljud vilket vi BMW ägare kan ha svårt för ;-). I övrigt skulle jag aldrig lägga 300kkr för en bil av "äldre" modell om det inte rörde sig om ett riktigt vrålåk eller en raritet. Kanske en sån här? Länk /MVH Fredrik |
|
| hawar: köp BMW | |
| Du kan väl plocka en E90 från Tyskland? Finns några som ligger runt 300 000, t ex denna: Länk | |
| Ligg lågt och invänta en 330 e90.. med m-pkt förstås =) Då är du kung! | |
|
Om E90 är utesluten skulle jag välja Volvon för den kommer bli väldigt trevlig till vintern! E46 känns inte så upphetsande om du tänker lägga 300kkr. Har du kollat på C32 AMG? Kanske också blir dyr i försäkring... |
|
|
Även om S60R inte riktigt håller vad den lovar så skulle jag ta den före 330Ci e46 för 300.000. 330in är snäppet roligare att köra, drar lite mindre soppa och den har lite bättre detaljkänsla även om "R:en" har bättre känsla än de vanliga S60ina. Bortser man från detta tycker jag att S60R är bättre på alla resterande punkter. Som Jaken säger, C32 AMG är bilen jag skulle välja om den inte blir för dyr i försäkring och service. Flåklypa |
|
Hawar |
hmm.. nu känner jag mig lite konfunderad .. Jag vill inte va dumsnål heller.. känns som man e så nära Audi S4 o M3 E46 men ändå inte riktigt där .. Blir tufft val detta... |
| En S4 eller en M3 är som du säger ofta väldigt mycket dyrare att försäkra. Kan du smälta den kostnaden så är nån av dessa bilar naturligtvis roligare. Däremot tror jag att E90:n är den du förlorar minst pengar på, om man tänker förnuftigt. :) | |
|
Ring runt till ALLA försäkringsbolag och få in offerter! Kan skilja tiotusentals kronor på såhär pass dyra bilar! Mvh, Kalle ___ Bilarna: Länk |
|
Hawar |
Ja.. precis jag vill ha en rolig bil men ändå ngn gnutta förnuft i eftersom man inte är gjord av pengar ändå .. Båda de två modellerna känns som att de kan bli riktigt dyra... S60R och 330:n känns mer "hanterbara" i ekonomi |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.