AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.408

Täcker försäkringen bogseringsskador?

Lu
54
Luur
E34 530 Touring -93
Risk för långt inlägg...

Vilken JÄ**A skitdag!

Jag och sambon får för oss att åka till sthlm över dagen för att shoppa lite, så vi packar in knodd, vagn, vatten och allt som behövs för ett par timmar i bilen och lämnar Gävle runt 9.oo.

Vi kommer till Stora Väsby och svänger av för att fylla på vattenförrådet. Inga problem med bilen, än.

In, handla vatten, ut, vidare mot city.
Men precis när vi ska ut på E4 rasar tempmätaren upp i topp. Jag svänger hastigt in på parkeringen igen och min första tanke är "Shit, nu bränner vi väl toppen" efter all skräck jag har läst här på forumet!
Motorn kokar, och vi blir ståendes. Efter ett tag tömmer jag kylarn och häller i nytt kallt vatten i hopp om att vi kan ta oss till UpplandsVäsby och kanske en BMW.

Ut på E4 igen och vi kör väl en halv minut innan mätarn är i topp igen. Plågar oss fram till Upplandsväsby och ställer oss på OK/Q8 där. Motorn kokar igen.

Jag ringer far min och han och morsan slänger sig i bilen, åker till Meca och köper en termostat och sen vidare mot oss. Efter 2h kommer dom äntligen fram. Vi byter termostaten och den gamla är stenhård. Phu, kan vi ha sån tur att det bara va så enkelt? Vi sätter tillbaka allt för att äntligen få åka hem. Men då, "klick" så går "luftninsskruven" av. Skruven sitter kvar i hålet och skallen är i min hand.
Just vad vi behöver.

Klockan har redan blivit kvart i sex, och dom på macken påstår att närmsta BMW-säljare finns i Solna. Igen större idé att ge sig av dit och leta. Så vi ger oss på diverse försök att försöka täta det lilla lilla hålet som är i luftskruven, inte stort, men lagom för att släppa ut trycket och få bilen att koka på allt för låg tempratur.

Nån timme går och tillslut täljer vi till en liten träplugg som vi knackar ner i hålet, lägger en läderhandske på och sen skruvskallen på det. En liten träbit till för att trycka ner allt, och sen dra åt som F! med snöre. Det blir bra, men inte tillräckligt.

Nåväl, klockan är mycket och det verkar funka skapligt så vi darar oss hemåt. Kommer till Arlanda och då stiger tempen till precis innan rött. Vi stannar men det kokar inte....

Långsamt vidare och korv/glass-paus i uppsala.

Hela tiden ligger tempen precis innan rött, men inte på.

Trökiga E4:an avverkas och vi kommer till Älvkarleby och motorväg, men då sticker tempen upp på rött och vi lär stanna igen!

Kokning!

Bogsering sista biten på gamla vägen via Skutskär och Furuvik, Klockan 24.oo rullar vi äntligen in i Gävle. Jag och sambon mummlar till varandra "vilken jävla dag!"

Vi svänger in på våran gata och kör ner i ett litet hål, linan blir slapp och pappa kör vidare.
PANG!
Kroken som sitter på min sida av linan dras rak och lina plus krok far med en vansinig kraft rakt in i pappas baklucka och nyköpta röd/vita baklysen på hans e36 touring. Jippie!

Det är väl ett mindre under om min topp skulle vara hel, men det känns ändå som en skitsak mot farsans baklucka och lyse. Grymt pinsamt att han åker 40mil och spenderar en hel dag för att hjälpa oss och det ända han får är en smälld baklucka.

Så nu till min fråga.

Tror ni att det finns nått sätt att få ut detta på försäkring?
Att säga som det är lär väl knappast funka? Tror att pappa har IFs halvförsäkring.
Skulle man kunna säga att jag har kört in i honom och det får gå på min försäkring? Eller någon som har nått annat förslag?

Väldigt tacksam för hjälp!!

//Fredric
ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
oj oj, det verkar som du skulle stannat kvar i sängen den dagen..

Jag tycker att din trafikförsäkring borde täcka skadorna på din fars bil, men man vet ju aldrig hur försäkringsbolagen tycker.
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
Om du har orsakat olyckan så går din trafikförsäkring in, men har du det?Kolla först ifall han har vagnskada på sin bil då är det bäst att betala han sjr och bita i det sura äpplet.
Lider med dig, min Vpump havererade för några veckorsen men på ett lämpligt ställe bara ett par km från Bmwverkstaden trots det var vi nära att krocka ett par ggr när vi bogserade bilen i rusningstrafik med 30 grader ute och hjärnsläpp hos dem flesta bilister.

Mpower
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Försäkrings bolag brukar inte ge ersättning "inom" familjen, eftersom det var din och din fars bil som var inblandade, så kanske de tvärnekar.

Sen häll INTE in kallvatten i en motor som gått varm eller kokat, det kan spräcka lite vad som helst om man har otur. Ett tips om en motor börjar gå varm och du "kämpar" dig fram till din destination, ställ värmen på max i kupén
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.