AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.075

AC problem 523-96 e39

da
13
davva74
523i-96
325ix-89
1. bilen rycker när man kör, när ac-n är på slagen. 2.Den kyler ett tag sedan lägger den av,när man varvar upp motorn på högre varv så kyler den igen,och så håller det på.Pratade med en kyl montör och han trodde mest troligt kompressorn.är det någon som har gjort fel diagnos på kliman,har hört att det endast autoriserad bmw verkstad som har tillgång till feldiagnos på comfort delarna till bmw.kan det stämma.pris på diagnos?har någon liknande problem tacksam för svar o tips M.V.H. davvan.

davvan
Helga
Kolla dina microfilter. Har du sk dubbel klimat så finns det 2 st under huven.

//Helga
Mikrofilter i all ära, men isf kommer det dåligt med luft in i kupén, inte bara dåligt med kyla. Symptomet ovan tyder möjligen på låg nivå av köldmedia (gas) i systemet, då slår lågtrycksvakten från efter en stund när kompressorn startat och det hela börjar om igen efter en stund. Annars är kompressorn normalt alltid inkopplad på en E39 (variabel kompressor) och man slipper de annars förekommande rycken och slitaget varje gång kopplingen slår till osv.
En -96:a kan behöva en efterfyllning utan att det innebär något fel på systemet, med åren sipprar lite gas ut via tätningar och gummislangar, helt normalt.

FP
da
13
davva74
523i-96
325ix-89
Har bytt dom.och det hjälpte inte.men tack för tipset.

davvan
da
13
davva74
523i-96
325ix-89
hej folke jag tror hellre på ditt tips och jag ska höra med en firma om jag kan få trycket uppmätt.

davvan
Det märks omgående om trycket på lågtryckssidan går ner under 0,5-1 bar eller kanske helt ner till noll när kompressorn startar, då är det brist på gas. På med ett manometerställ hos kylfirman så ser dom detta direkt.

FP
da
13
davva74
523i-96
325ix-89
060727 fick trycket uppmätt idag och konstaterat att det inte var något fel.service killen trodde det kunde vara magnet kopplingen som gick tungt.har någon några andra teorier. M.V.H. davvan

davvan
Det går en kabel ut till kompressorn, och vidare in i magnetkopplingen. Mät på denna, där skall ligga konstant 12V så fort AC är igång, om alla tryck osv är OK. Om den ändå slår av så är det fel i magnetkopplingen, om även spänningen försvinner när kopplingen slår ifrån så är det någon av tryck eller temperaturvakterna osv samt själva klimastyrningen som påverkar.
Eftersom E39 har konstant snurr på kompressorn och styr gasmängden internt i denna så är det sällan att kopplingen ger sig, jämfört med kompressorer av till-från typ. Lagerfel kan förekomma, men det verkar mysko att den slår från och till osv.

FP
da
13
davva74
523i-96
325ix-89
tack ännu en gång FP jag ska mäta upp spänningen i morgon på jobbet.O.B.S. det fanns inga missljud i kompressorn kollade också att kondensor fläkten gick.det gjorde den.

davvan
da
13
davva74
523i-96
325ix-89
060729 har mätt upp spänningen och allt verkar vara i sin ordning,det verkar sitta i magnet kopplingen ialla fall. är det någon som har plockat isär den någon gång berätta hur för den borde ju gå att plocka isär.var in till bmw handlare igår men den gick inte att beställa som reservdel vilket resulterade att det inte gick att få fram en sprängskiss på magnet kopplingen. har inte lust att köpa en ny kompressor.

davvan
Sök hos tillverkare och leverantörer av kompressorer, där kan man inte sällan hitta info, ev. med sprängskissar osv. T.ex hos Avanza, Adiator m.fl.

FP
Mi
97
Michael530
530iT -07
Det bör sitta en Nippondenso 7SB16C kompressor i 523:an
Jag tror inte att det är lönt att reparera den kompressorn själv, eftersom delarna är så dyra.
En utbytes (renoverad) kompressor, med garanti, kan man köpa för
2990(+moms).

M.S.

da
13
davva74
523i-96
325ix-89
det sitter en svart kontakt på kompressorn som går vidare till en kabel som i mitt fall ser ut att vara jordad i stötdämpar tornet ser inte ut att ska sitta där. är det någon som vet var den igentligen ska sitta.är det en gjord,eller kan de vara en styr ströms kabel? om styr ström,vilken spänning.

davvan
Kolla noga igen. Kabeln på kompressorn håller 12V när kompressorn snurrar (magnetkopplingen är inkopplad), den går inte till jord eller upp till stötdämpartornet.

FP
da
13
davva74
523i-96
325ix-89
jag är helt säker på att kabeln från kopplingen på kompressorn går till stötdämpartornet.den sitter fast med en kabelsko,ser tämligen hem gjort ut,måste ha varit en tidigare ägare.jag tittade på en kompis 528 och där gick kabeln in i en kabel stam som inte gick att följa.pratade också med en kille som jobbar med bil el och han tyckte också att det verkade skumt.han skulle kolla upp kopplings schema i morgon.

davvan
Normalt går kabeln från kompressorn in i kabelstammen, det kanske är en extra jordkabel som någon har satt dit av nån anledning. Normalt jordas magnetspolen via kompressorns chassi och fastsättning, precis som t.ex startmotor och generator.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.