AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
4.778

obalans kardanaxel

Ett tilltänkt objekt e32 har enligt uppgift obalans i kardanaxeln, är det kostsamt att balansera?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Min E32:a fick sig en ny kardanaxel för "några år sedan"...troligen pga vibrationer pga denna.

En del verkar ju kunna balansera en kardanaxel med hjälp av slangklammer som man skruvar i "lite lätt" först på "lämpligt ställe" runt kardanstången för att sedan(efter lite körning) skruva fast dessa hårt ty de hamnar väl antagligen hyffsat rätt pga centrifugalkrafter om du förstår(tyngre ändan hamnar väl då "rätt" kan jag tänka mig) :)
Kanske räcker med en slangklammer som prov iaf?

Nu vet jag inte huruvida denna grej är att rekommendera för ditt objekt eller öht hjälper,men det kanske är värt att prova iaf, kostar ju cirka 2kr :)

Ny kardanaxel vet vi ju vad den kostar,och en från skroten är ju inget garantrep. direkt,även fast det kanske är ett alternativ för dig?
Men återigen detta med slangklammer kanske är en "brottsligt galen" idé,men jag tycker nog att det KAN fungera.

Kan ju vara knutarna(eller någon av dem) som börjar ha gett sitt bästa,då är det antagligen bara att byta kardan..eller enklast iaf.

Vem som åtar sig att balansera kardanaxlar på "seriöst sätt" vet jag nu inte i skrivande stund..tyvärr.

Ja,ja...

Mvh Janne.
Paap Reeder
A) ... först skall avgassystemet ner
B) ... sedan skall kardanen tas loss
C) ... sedan skall den balanseras
D) ... sedan skall allt dit igen

En aukt vst plockar ner grejorna på ca 3 tim ... litet beroende på hur länge avgass hängt i sina krokar ... mycket rost innebär svets och elände ... o s v

Monteringen ungefär samma tid.

Ingen BMW-vst klarar en kardanaxelbalansering - gissar jag - utan dom måste leja bort det jobbet eller montera en ny kardanaxel.

Firmor som klarar en balansering brukar ligga med jobbet runt 1500-2500:-.

Summerar du allt detta så räcker nog inte en 6000:-tusing tor jag.

Köper du en sprillans kardan och skruvar dit den själv kommer du undan med kanske hälften.

MVH /// Paap R

Galet roligt, slangklämma ska jag absolut prova! Om det funkar bra ska jag nog öppna en icke-auktoriserad "balans-firma". Tack Janne & Paap R!
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ja..host...det borde ju gå också om man provar sig fram "någon mm i taget" runt hela omkretsen s.a.s med anbringande av klammret....till slut så kanske man "prickar rätt",eller tillräckligt rätt...
Jag menar om nu inte mitt första "inläggstips" fungerar "fullt ut",vilket jag nog nu börjar tvivla lite på :)

Mvh Janne.
KR
1.360
KRAFTWERK
BMW 530iA -07
MINI Cooper Lounge -15
Nej nu får ni väl lägga av.....;-) Köp en riktig kardan istället! Beggad, utan hardyskiveproblem eller stela knutar, för det är de stela knutarna som gör obalansen, o de går EJ ett byta på riktigt sätt, utan bara på "klåpvis"! Det enda kors som kan bytas är det bakre,... En fabriksny kardan från BMW kostar 5.300:- o då ingår ALLT NYTT som möjligtvis kan orsaka obalans om det är gammalt o slitet, o det tycker iaf. jag är svinbilligt!!!. En beggad komplett o testad kostar 2.500:- o det tar c:a 3h att montera ALLT (ned med det gamla o upp med det nya!) Jag har nyss gjort detta på min förra 740iA, o då med fabriksnytt kardanpaket, o det kan jag säga, gav mig en NY bil, körmässigt!!!! Balansera upp trasiga knutkors??? VARFÖR? Som att maskinpolera en frontsmälld bil....

BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein wie Sie,mein Bayrische Mädel.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

He,he...Om man kan spara 5298kr mot en ny, så kan det ju vara värt ett försök ;)

Allt som går att göra själv på lite "Åsa-nisse vis" och dessutom spara en rejäl slant skänker nog en smula mer av glädje än om man "köper nytt" hela tiden ;)

Men visst,köpa begagnat är ju bra(ofta iaf) och om axeln är ok då så är ju saken biff som det heter..

Mvh Janne.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
En sån sak som en kardan är SVÅR att balansera. Köper man vid rätt tillfälle, typ när klubben har reservdelskväll på BMW Solna har man 20% på tillbehören. Annars har du ju 10% som medlem i klubben hos de flesta handlarna. Min erfarenhet att är den krokig så blir man itn nöjd förräns den är utbytt mot en ny dock är det ju mina nybilsambitioner som är kriteriet här..
Asken
Det går att byta knutkorsen på kardanen men den måste balanseras efteråt.
Kostar runt 3500kr att få det gjort. Demont. och montering ingår ej i priset.
Dvs demontering & montering av kardan på bil.
Jag överväger absolut att plöja ner några svenska dollars i bilen, trots allt kostar ju ALLA bilar att fixa. Slangklämslösningen var rolig iaf även om det blir ett evighetsproblem då lager blir slitna om och om igen. Tackar så hjärtligt för alla tips och jag tror nog att 5000:- utslaget på 10-15år blir mödan värt, en sån skön bil!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.