|
|
|
|---|---|
|
Skall troligen hjälpa en kompis med att sticka ned till södra Tyskland och "hämta" en bil åt honom- en Volvo.. (Lika bra att erkänna det direkt). Nå ja, jag har lovat att ställa upp och allt är klart vad gäller handlarkontakt osv beträffande bil, skick och pris. Det som är kvar är att titta på bilen, betala (cash) och åka till zulassungstelle, som bara ligger några kilometer från handlaren. Har läst importguiden och har en fråga: gäller samma regler som förut om exportskyltarna- gula "förbjudna" i Danmark och Sverige, eller har det kommit några nya regler? Någon som har aktuell kostnad för skyltarna? Polaren skall kämpa för att få handlaren att stå för kalaset, men handlaren verkar svårprutad.. Drar nästa tisdag till Sindelfingen om allt löper enligt plan.. | |
|
De gula är fortfarande förbjudna här i DK... Den danska polisen brukar stå i Danmark och kolla och är ganska stenhårda på den punkten. :( |
|
|
stockbroke: Det är röda som gäller. Priserna verkar variera något mellan olika orter men när jag vara nere i våras så har jag för mig att det handlare om ca. 130€ för skyltar och försäkring. Jag förhandlade in det i priset, mest för att få handlaren att fixa allt. När jag väl kom ner så blev det ändå av olika anledningar jag själv som fick åka till zulassungstelle och fixa med papperna men handlaren stod för allting precis som vi avtalat. Vet att vissa handlare har "konsulter" som fixar men allting och då brukar dom ta ca. 200€ (inkl skyltar+försäkring) för denna tjänst. Sim: trots förbudet så är det ofta gott om bilar med gula skyltar när man står i kön i Puttgarden. Kan ju vara att vissa skiftar till handlarskyltar när dom kör av båten... ___ //Ulf |
|
|
Enda problemet med dom röda är ju att man måste vara där personligen och hämta ut dom alternativt kan en handlare åka dit och göra det åt dig men då måste han ha ditt pass med sig i orginal (kopia går inte) och en fullmakt att han får regga den åt dig Och Zulassungstelle har ju bara öppet vardagar och ofta bara till kl 13. Men måste trycka på ovanstående. ÅK INTE PÅ GULA SKYLTAR !!!! Blir du stoppad i Danmark har du riktigt stora problem. Vet flera som har råkat ut för det och då kan dom få euro du tjänar på att köpa gula bli riktigt dyra ! Handlare med grönskyltar köper dom gula men hänger på sina gröna handlarskyltar vid färjan i Puttgarden normalt. Dom gula är dessutom bara försäkrade så länge du färdas inom Tyskland. Där ingår INTE avtalet med Europas trafikförsäkringsföreningar om giltighet utomlands. |
|
|
Tallviking: För mig så funkade det med en kopia på mitt pass som jag faxade ner till handlaren tillsammans med en fullmakt. Det här gjordes i maj 05 och det kan ju vara så att det har blivit ändrat nu men då var det inga problem.. Mvh Jimmy |
|
Scheckheft |
Hej Jag skulle vilja kort kommentera Tallvikings inlägg om Zulassungstellen och öppettider. Det ser faktiskt hemskt olika ut i Tyskland. Det som hänt de senaste 10 åren är att servicen har förbättrats med bl a lördagsöppet och kvällsöppet. Oftast på ställen där man inrättat s.k Bürgerservice (jmfr Medborgarkontor). Sedan skiljer det oerhört mellan storstad och småstad. Min senaste import genomfördes i Iserlohn (ca 100 000 inv) och allt genomfördes på ca 30 min. Angående pass och fullmakt: jag tror att det beror helt på hur nitisk den tyska tjänstemannen (-kvinnan) är med originalkravet. Det visar också erfarenheter här på forumet. Mvh Scheckheft |
|
håller med scheckheft och tillägger också att det oftast är både snabbare och smidigare att lösa ut skyltar+fskr på mindre orter där arbetsbelastningen på handläggarna oftast är lägre + att humöret oftast är mkt bättre dock köpte jag min senaste bil i berlin centrum och fixade skyltarna där med, tog inte alls lång tid och hade öppet tills 18.00 trots att det var fotbolls vm inga zulassungstellen har dock lördagsöppet mellan okt-maj. - UTAN FRI FART STANNAR SVERIGE - |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.