|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag köpte min m3 för ca 2 år sedan, men ganska direkt efter första servicen började den gå dåligt på tomgången..så han på verkstaden sa att om jag chippade den så skulle problemen försvinna och allt blev bara sämre typ, går väldigt ojämt. Nu har bilen varit på verkstad i typ ett år och ingen vet vad det är för fel...bilen går också väldigt lätt varm..har bytt följande detaljer. styrdon tändkablar spolar 1 spridare tempgivare termostat mmmm...har kostat på bilen en förmögenhet och fortfarande samma problem!! Vet nån ngt om dessa symptom? Mvh super79 | |
|
Vilken verkstad står den på? 1 år? Dem verkar inte så seriösa i så fall, chippa den så försvinner problemet? Skulle inte tro det. Har ni gjort ett komp. prov? Om bilen går varm lätt och dåligt på tomgången så kan det bero på defekt topplockspackning/skev topp pga överhettning/spucken packningen. Har ni kollat på dis ifall felminnet har lagrat något fel? Hur ser vatten/olja ut? Avgaser i kylarvattnet? Jag skulle börjat med att läsa felmeddelandena, om det inte hjälper så kolla kompet, sen gå vidare därifrån. Ursäkta men din verkstad verkar vara riktigt dålig, funderat på att byta? |
|
| Förresten, vad menar du med konstig tomgång? Vaddå, pendlar den och i så fall mellan vilka varvtal? Eller är tomgången för hög/låg? Du får gärna specificera dig lite granna. | |
| japp, skapligt kass! har bytt..vi har kopplat in en dator men inte fått ngt felmeddelande första gången, men sen gick styrdonet sönder och jag köpte ett annat (beg men kollad) och nu visar den att knacksensorn är trasig..vad jag menar med tomgången är att den pendlar inte direkt mellan några varvtal utan ligger oftast på 800-900 varv, men hela karossen skakar och vibrerar sen blir den bra och så fortsätter det hela tiden, och så går den sämre..tappat den där udden när man drar på..vet ingenting..förstår inte heller.. | |
| Låter inte så kul men kan ju inte vara så svårt att ta reda på för en riktig verkstad tycker jag. Du bör nog kontakta en annan verkstad istället. Har bilen lätt för att vara varm kan de vara en spricka i toppen som öppnar sig då och då bara. | |
|
Montera av tomgångsmotorn och smörj upp den. Ett ganska vanligt problem på M3 E36. Jag fick byta min till en kostnad av 4000:- Mvh Björn Länk |
|
| Tack för alla tips!!..nu kan jag sätta igång. skitsnygg bil förresten! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.