AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
3.074

Min 12:a har börjat att ticka lite...

Sida 2 av 2
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Asken:
Då teflonet kan proppa igen kanalerna och filtret skulle jag inte rekommendera något teflonpreparat alls, inte ens om motorn är kliniskt ren sedan innan...

Olika oberoende tester tyder på att teflon ökar slitaget. Testerna är gjorda så att de mätt metallpartikelhalterna i oljan i behandlade och obehandlade motorer - de som fått teflonpreparat i oljan hade högre (mer än dubbelt så mycket om jag minns rätt) halt slitagepartiklar i oljan (läs metall som försvunnit från motorn metalldelar och sedan sköljts med oljan). Slutsatsen var att teflonet hindrade oljan att cirkulera riktigt och att närvaron av olja störde oljans "arbete där den faktiskt cirkulerade korrrekt....

Har man tur gör teflonet ingen skada, men det gör knappast heller någon större nytta...bortkastade pengar i bästa fall och ökat slitage i sämsta fall.

Jag skulle tusen gånger hellre lägga pengarna på en Engine flush eller liknande än att spendera dem på teflonadditiv till oljan.

Jag har själv teflonbehandlat en bilmotor med Slick 50, innan jag visste vad jag vet idag om dessa preparat. I det fallet märktes det ingen skillnad i gången på motorn innan och efter behandlingen, så jag hade nog tur den gången...

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.