|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Idag efter lite hård körning öppnade jag motorhuven för att titta till skönheten.. Hörde då ett tickande som jag inte hört förut.. Höger sida,framtill..Ventiler som börjat ticka?? Är det vanligt på e38 750? Kan det vara ngt annat.. Låter som ventil tickande.. Bara där framme.. Svårt att åtgärda? Dyrt? Snälla hjälp!!! Man blir ju livrädd. Pröjsade precis 17000 för lådan. Vill att allt ska vara 100%bra. Mvh Peter. | |
|
Om du ser framifrån, då höger sida, så sitter det två ventiler, dessa tickar när de arbetar och de hanterar tankavluftningen. Dessa sitter alldeles intill oljefilterbehållaren. Om du sätter fingret på någon av dem så känner du hur den slår till och från - är det samma tick och tack som du även hör? Jag blev orolig ett par dagar för liknande ljud som till slut tillhörde dessa ventiler. Mina ventiler tickar inte vid start med kall motor utan kommer igång efter hand... /Marcus |
|
|
Nix.. Nu har ju min börjat att ticka på andra sidan.. dvs vänster om du står fram och tittar ner i motorrummet.. Från någon av de främre ventilerna på den sidan... |
|
|
Ajaj! Låter inte alls lika roligt :( Det finns ett hjälpsystem vid kallstarter på den sidan, den skall dock inte gå vid varm motor och kan därmed inte orsaka oljud. I övrig finns det ju faktiskt ingenting förutom motorn självt som låter :( Det borde ju betyda att du kan ha trassel med ventilerna antar jag... |
|
| Ja tradigt...som F.. Vad göra? Blir det Bmw verkstad och koppla in dator? Eller gör man komp prov? Man hör inte ljudet när huven är stängd (bra isolerad huv) inte heller hörs något när man pressar den,då man sitter och kör. Men kan det leda till värre problem tro?? | |
| Avgassystemen har ju varit nere när de fixade lådan.. kan det vara nån packning framme till systemet som kan åstakomma tickandet?? Kanse inte så troligt..Jag menar om packning är kass.. | |
|
När bytte du motorolja senast? Mvh, Kalle ___ Bilarna: Länk |
|
|
Hej Uppenbarligen kör du din bil hårt noterar jag:) Bilar skall användas det är helt rätt. Ett tips kan vara efter hårdkörning att köra några km i lungt tempo så bilen får en chans att kyla ned sig ch leda bort all värmen som skapas när du gasar stumt. Ett olje/fiilterbyte i kombination med 2 burkar slick-50 kan göra underverk på lite tickande har ja fått lära mig.... Mvh Asken |
|
|
Slick-50 skulle jag aldrig någonsin få för mig att hälla i någon motor. I övrigt håller jag med Asken. Nu framgår det inte om du precis bytt motoroljan, men om så inte är fallet - gör det med en gång. Jag rekomenderar Valvoline SynPower 5W40 eller 10W60, den senare om du ofta kör väldigt hårt. Dessa oljor har högt innehåll av esteradditiv, och är därför bra på att tysta ned ljudliga motorer. Mvh, Kalle ___ Bilarna: Länk |
|
| Kalle: Du har inte provat:) Jag har provat och vet att det funkar. Sedan att det är regelvidrigt och att mekaniska missljud skall repareras det är det enda rätta. | |
|
Tja.. Jag har likadant tickande i min. Ja va inne på en Bmw verkstad ,där dom sa att de va vipparna under ventilarna som va slut.Kostar 350 kr/st. Hälsningar Tland |
|
|
Tland, Det är inte samma konstruktion på en 735i -89 som på 750i E38. E38 har hydrauliska lyftare, och inga vippor. Asken, Behöver inte mirakelmedel som intw stöjds av vare sig biltillverkare eller oljeproducenter ;) - Högkvalitativ olja räcker gott och väl i de maskiner jag haft, men var och en gör ju som de vill. Mvh, Kalle ___ Bilarna: Länk |
|
|
Hej.. Köpte olja typ tre mån sedan,från tyskland. Castrol RS Helsyntet.. Ska byta nu direkt trots att där är två gröna pluppar kvar på service indikatorn.. Bil säljaren tyckte jag skulle byta olja direkt när jag kom hem,för att bilen stått stilla ngn månad.. Men jag tyckte oljan såg fin ut+att en castrol lapp framme i motorn talade om att det inte var så farligt länge sedan den var bytt... Byter i morg.. Det kommer göra gott för gamlingen. Det är inte mycket den tickar.. Inte som gamla sexor direkt..(hoppas ingen blir arg).Men man hör ju själv... Tack för era tips får testa den andra oljan nästa gång.. Mvh Peter. |
|
|
Tja igen.. Det låter som att ja måste byta upp mig till något biligare, om det räcker med olja för att få bort tickandet. Ja är tvungen att byta alla vippor , även om en är dålig. Om det är nån som kan nåra knep o andra kåp för att få bort missljudet,Feel free to speak. Hälsningar Tland |
|
|
Tland, Det beror sig förstås på hur mycket det väsnas. Är det bara ett lätt tickande kan det mycket väl räcka med ett extra oljebyte. Är det ett metalliskt, dieselmotorliknande slammer, ja då kan det bli till att renovera topplocket - på gamla M30. Peter, Återkom gärna med vilken olja du använt och om du märker någon skillnad :) Mvh, Kalle ___ Bilarna: Länk |
|
|
Tland, På en tickande m30 hjälper inget oljebyte i världen men på en motorn med hydrauliska lyftare/tryckare så _kan_ ny olja lösa upp skiten så lyftarna fylls med olja igen och ljudet försvinner. //Magnus |
|
|
Hejsan. Omega motorrengörning med efterföljande oljetillsats tar bort tickandet permanent.(dyrt) Förmodligen sitter det skit in en utav de hydrauliska lyftarna, precis som 944 säger. Vad kör du med för viskositet? Omega rekomenderas och användes av så gott som samtliga märkesverkstäder och är enl min mening det enda som håller vad det lovar om du doserar rätt. (använd sök funktionen och du hittar mycket läsning om omega) Mvh Skalman |
|
|
Bytte olja igår,en Casrol RS 0-40.. Hade en man som jobbar med motorer och bad honom lyssna på pärlan.. Han tyckte den lät hur bra som helst. Kan va jag som är lite nojig.. Den är antagligen prima,Hur som helst ska jag vara noga med oljebytena på henne framöver. |
|
|
Jag håller med Kalle om att Slick 50 och andra teflonpreparat inte bör tillsättas i motorolja! Teflon i motorolja har tyvärr en del otäcka och negativa egenskaper och kan i värsta fall leda till att oljefiltret och fina oljekanaler sätts igen av svällande teflonpartiklar, med utebliven/bristfällig smörjning på kritiska ställen i motorn som följd = stort slitage! Bra olja och byte minst så ofta som föreskrivs (gärna oftare) är hälsokur för motorn. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Nu är 850an Engine Flushad och resultatet blev att det finns en nöjd ägaren bakom ratten som till priset av en oljeservice eller mindre fått motorn rengjord samtidigt. Mer om detta ii bloggen. Uppenbarligen finns flera som även har goda erfarenheter av Omega som rengörning. Alla rengörningsmetoder är en lämplig investering speciellt om man inte har förtroende för servicehistoriken. Skall man köra bilen länge själv är det att se som förebyggande underhåll helt enkelt. Hurivida teflon verkar i en ren motor det låter jag vara osagt. Min erfarenhet av det sträcker sig till en W124 2.3 liter med kat, bensinare samt bränslevärmare som tillbehör, som behandlades som ny efter inkörning 250 mil med oljebyte och sedan kördes på föreskriven service enbart på syntetolja. Den motorn rullade +35k mil sist jag hört av den och det med org kam samt fullgod komp mm. Sedan såg jag det användas i samband med ett syntetoljebyte på en E39 V8 med ventiltick(välservad16k mil). Därav intrycket. I rätt ordning bör de additiver som finns tillgängliga vara positiva, rätt använda. Johan B: Om man med en rengjord motor i gott skick tillsätter Slick 50 vad skulle du säga om det då dels positivt dels negativt. Mvh Asken |
|
|
Vad som bör tilläggas i denna tråden är skillnaden mellan mekaniskt slitage, som tex i äldre motorer samt skräp innanför de hydraliska ventillyftarna i nyare motorer. Felet ligger i att bytesintervallerna föreskrivna från biltillverkarna blir längre och längre för att få lägre milkostnad på pappret. När undersöks den, jo i nybilstesterna i diverse motormagasin. Snåla inte på oljebyten och med nyare bilar, tappa ur oljepluggen efter halva intervallen och fyll på med fräsch olja. Rena fördubblingen av motorns livslängd till ett krona mer per mil i plånboken. Asken |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.