AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
3.074

var sitter vevaxelgivaren?

jag undrar var vevaxelgivaren sitter...ska byta den men hitta den ej i motorrummet..någon som vet...gäller min 635csi!

tack på förhand/mvh Fredrik

FREDDAN
ga
126
gassa
bmw 635csi -84
vevaxelgivare....
du har tva alternativ... antingen på remhjulet eller på svänhjulet...
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Sitter ju en givare framme vid vevaxeln(troligen på din också,refererar nu till min 535:a)...Vet dock inte om den betecknas som "vevaxelgivare" eller om den ena av givarna vid sprängkåpan kan kallas det också,är ju en till tändläge och en till varvtalssignal..

Men vad jag förstått så är det en "positionsgivare" till tändningen/inspr. den som sitter fram på motorn...
Kanske någon kan förklara närmare vad exakt den har för benämning rent "tekniskt"+faktisk funktion på den?...borde ju räcka med dessa två vid sprängkåpan kanske man kan tycka :/

Med reservation att din motor kanske ser lite annorlunda ut iom jag inte vet din årsmodell..t.ex.

Mvh Janne.
Hej årsmodellen är en 88a...tror det är precis likadan motor vi har=) det verkar sitta en del kontakter långt ner på blocket...
Traskar ner till bmw på fredag så ger dom mig en ritning vilken den är...e inte så haj på bilen ännu men någe ska man väl lyckas byta själv.
Mvh Fredde

FREDDAN
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Varför ska du byta den?...Går den dåligt,eller rent av inte alls?

Mvh Janne
jo bilen svarar inte på gaspådrag ibland etc...men tror inte det är någe med tändningen utan soppan någonstanns....helt hopplöst känns det som...andra gången jag felsökt på bmw vad de kan vara...men nu sa dom det var den eller motronicen....tror dom inte men ska byta givaren och se iallafall, den har ju jag köpt nu.

Mvh Fredde

FREDDAN
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Du har väl bytt bränslefiltret+gjort ventiljustering...t.ex?

Hur ser stiften ut?...vita,sammetssvarta,oljeblöta,avlagringar..eller ser de "gyllenbruna" och fina ut i övrigt...osv

Motronicboxen brukar ju vara "skottsäker" på M30...men,visst kan det väl vara problems där med...men det TROR jag inte.

Mvh Janne.
jo bränslefiltret är ju bytt...plus fördelarlock och rotor, gummibälgen mellan insug och lmm, osv..
Märkligt märkligt...synd att inte bmw har rullande landsväg inne så kunde dom ju testa den på det viset för den går ju bra ett tag sen slutar den svara på gaspådrag osv...bluddrar bara....sen vill den inte dra när man stämplar plattan i mattan utar rycker då...det gör den jämt.
Stiften var fina när jag kolla på dom.

Mvh fredde

FREDDAN
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ok...Blir ju själv intresserad av vad det nu kan vara för fel iom att jag enbart kör dessa M30 dagligen :)

Hoppas att du hittar felet ty jag har just nu inga "direkta tips" om vad detta kan vara...du har ju bytt delar som även jag skulle först av allt gjort.

Gör en ordentlig service nu tycker jag...Ventiljustering är en grej jag tycker du ska kolla upp,KAN tänkas att det blir så att spelet blir för litet på vissa ventiler vid varm motor och dessa blir då öppna öppna en smula trots att det ska vara stängda...Låter visserligen lite långsökt ,men har du inte gjort det så tycker iaf jag att du bör kolla det innan sätene eller ventilerna skadas,OM du har lite otur.

Men givarproblem eller div kallödningar kanske är "hetaste tipsen" hitintills..

Kollat bränsletrycket?

Mvh Janne.

hej...

Hur ska jag kolla soppatrycket? Koppla på en klocka på ledningen som i sin tur tejpas fast på rutan så man ser vad som händer?

FREDDAN
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ja...prova det.

Prova att koppla in den efter btr för att se vad för tryck du har där...btr på många bränsleinsprutningssystem brukar reglera kring 3,0bar med vaccumkompensation vid gaspådrag(vet tyvärr ej exakta värdet nu)..Pumpen ska väl ge i storleksordningen 5-10bar..

Finns mätare i både psi och bar visning..

Köp gärna en verkstadshandbok,hjälper mycket..

Mvh Janne.
så nu har jag hitat den men fick dock fel givare från bmw...hehe ska ner och skälla på dom nu.

FREDDAN
Alltså, fel ventilspel gör väl knappast att bilen rycker på det där viset. Då skulle den ju gå ultradåligt för jämnan och typ ha knäckta vippor eller så. Knas med soppapumpen, vilket är vanligt på E28 med M30, gör däremot att bilen kan rycka och ha sig med mindre än typ halv tank när man ger fullt.

Givaren på remskivan verkar se olika ut beroende på Motronicversion och år. Haynes påstår att den bara har att göra med diagnossystemet, men den har visst också med tändningen att göra. Ingen verkar veta säkert vad den egentligen gör. Men den är vital. På ena M30:an, i 635:an, sitter det en pigg på remskivan som triggar givaren, medan det på M20, också med Motronic, tydligen är kuggar. Någon sade att det var urfasat på någon annan motor.

Triggergivarna sitter på växellådan över svänghjulet. Det är deras kontakter som sitter uppe på staget mellan ventilkåpan och insuget. Den ena mäter övre dödläge och den andra räknar kugg, om jag inte minns fel. Men jag skulle bli _mycket_ förvånad om de ger upphov till att bilen rycker. Typiska symptom på att de är slut är att bilen inte tänder direkt när man vrider om nyckeln - det vill säga att det inte direkt induceras någon spänning - eller att motorn aldrig någonsin tänder.

Jag vill minnas att nya triggergivare kostar runt 1600 kr och du kan testa om det verkligen är fel på dem genom att skruva ur dem och se om de är skadade samt att det borde gå att mäta på deras kablar med ett oscilloskop.

___
Gör det med stil eller gör ingenting.
Så sant som du skriver..tror inte heller det är dom...
tror mer på soppapumpen...skall försöka provtrycka soppasystemet.
fick även tips på att det kunde vara tempgivaren...hur funkar den då?
mvh Fredde

FREDDAN
På termostathuset sitter (om det ser likadant ut på -88:orna, vilket det inte alls behöver göra) en blå, en röd och en lite mindre (svart?) tvåstiftkontakt. Den blå går, om jag minns rätt, till tempmätaren, tvåstiftkontakten minns jag inte, haha, men den röda är den vitala, till motorstyrningen. Det är bara en vanlig tempsensor i metall. Inga hemligheter. Den kan du mäta upp med din multimeter; specificerade värden står till exempel i Haynes manual. Men den lär det knappast heller vara. Om det vore fel på den så skulle motorn snarare till exempel gå konstant för fett.

___
Gör det med stil eller gör ingenting.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hej igen!

Ja...hur går det med felsökningen måste man ju fråga :)

Är lite nyfiken....

Mvh Janne.
sådärja nu funkar bilen igen...enligt bmw var det då vevaxelgivaren som var fel...dom gav mig även fel givare som skulle vara till m20 istället för m30=(
Efter två felsökningar och femtusen kronor fattigare så fick det vara nog. Min bror kände en kille som kolla på bilen...han provkörde och konstaterade att det var soppapumpen så den bytte han och bilen går som ny...
Sa även till en verkstadkille på bmw att dom skulle kolla trycket från pumpen men han sa promt att det var tändningsfel...så nu blir det att försöka få tillbaka lite på felsökningarna och lämna tillbaka vevaxelgivaren.
mvh Fredrik

FREDDAN
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ok...skönt att det löste sig till slut..

Mvh Janne.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.