AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
8.048

Problem med för högt Lambdavärde!

Be
59
Benz 190 2.3-16v
520d X-Drive 2014
Hej, har en 520i e34 -96 15800mil.
Fick anmärkning på för högt lambdavärde av bilprovningen.

Fick dessa värden: Co 0,0 Co2500 0,0 HC026 Lambda 1,07

Har haft den på verkstad idag, och han tror att det är katten som är dålig. Det känns nästan inte så för mig...
Avgassystemet kollade han, å det är tätt.
Och alla värden på datorn såg bra ut.

Någon som har några ideér vad det är?

Mvh Robert
Sm
148
Smerto
530IA M -01 E39
VW Bubbla 1303s 1600cc -74
Jag skulle tippa på lamdan, för är katten kass får du ett högt HC-värde. Min gamla e34 fick jag typ HC280 och den katten var helkass. Alla värden är ju bra förutom lamdan.
Be
59
Benz 190 2.3-16v
520d X-Drive 2014
Hej, är lambdavärdet som bilprovningen mäter verkligen sonden på bilens värde? är inte det där 2 olika värden?

Mvh Robert
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Benz...: Det värde Bilprovningen mäter är Lambdavärdet. Det är ett värde man får genom att räkna med samtliga värden från fyrgasmätningen i en speciell formel. Lambdasonden och Lambdavärdet har alltså inget direkt samband.

Jag skulle gissa på att det trots allt rör sig om ett avgasläckage, det kan vara så litet att det är svårt att hitta men trots det ge ett felaktigt Lambdavärde.
En dålig katalysator eller Lambdasond resulterar vanligtvis i att fler avgasvärden än Lambdavärdet avviker...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Be
59
Benz 190 2.3-16v
520d X-Drive 2014
Hmm hur hittat man ett avgasläckage som varken hörs lr känns??
Tycker själv att det känns långsökt att det ska va katten.
Ska till verkstan imorrn igen, å surra lite med dom. Såna här fel svåra då man inte kan mäta avgasvärdena själv efter att man pillat lite.

Mvh Robert
Paap Reeder
... 1,07 innebär att den går ("extremt"?) magert och det är mycket mer förödande för en motor än "tvärtom".
Bl a så höjs cylindertemperaturen betänkligt och toppackningen får det svettigt.

MVH /// Paap R

48
175
480mogge
518 Touring -95
518 Sedan -95
Hej!

Högt lamdavärde beror uteslutande på avgasläckage.

Mvh Jonas
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Avgasläckage orsakar högt lambdavärde, ja. Men är det tätt i avgassystemet som verkstaden hade kollat? Så kan det vara som Paap Reeder säger ett lambdavärde på 1,07 är en väldigt mager blandning. Detta borde iofs ha visat sig som en felkod i minnet, men verkstaden hade även kollat felminnet? Hur går bilen i övrigt?
Be
59
Benz 190 2.3-16v
520d X-Drive 2014
Hej, ska kolla med dom idag om felminnet. Men det borde han ha kollat.
Bilen går som en klocka.

Mvh Robert
Paap Reeder
... he, he ... kika på bilden på min blogg om hur det kan gå när man kör för magert (tror det är jackes bild från början).
I detta fallet var det ena banken på en 12:a som troligen gått med läckande insugspackningar.

MVH /// Paap R

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Tyvärr är det många verkstäder som inte riktigt förstår allt de sysslar med, nu säger jag inte att det är så med verkstaden du besökt, men det är vanligt förekommande.
En vanlig missuppfattning är att ett avgasläckage bara påverkar avgasvärdena om det sitter framför Lambdasonden, vilket alltså är felaktigt.

Ett läckage framför Lambdasonden medför att sonden mäter luft som dragits med avgasläckaget in, det finns alltså mer syre än vad som är lämpligt, och bilen fetar därför upp blandningen. Detta påverkar därför samtliga avgasvärden.

Ett avgasläckage efter Lambdasonden påverkar naturligtvis inte hur motorn går och dess verkliga utsläpp, men ger ändå ett felaktigt Lambdavärde, de andra värdena som mäts påverkas inte.
Luft dras med in genom läckaget, avgasmätaren mäter en onormalt hög syrehalt i avgaserna och räknar om detta till ett felaktigt Lambdavärde...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
Hade läckande insugspackningar pa en 750i, fick da högt lambdavärde, kolla med startgas!

BMW CS #5139
Visa användare
75
RUSKIG
525i -91
316i -94
Vill man kolla efter svårfunna läckage på avgassystem kan man med fördel försöka täppa igen avgasmynningen för att öka trycket i avgassystemet och då öka chansen att finna alla läckor...
...tätar du så det blir heltätt!!! så kan man ju starta motorn någon sekund!!!...så att det byggs upp lite tryck i avgassystemet...man behöver inte köra så speciellt länge innan ett rejält tryck har byggts upp...tillslut kvamnar juh bilen om man kör för länge...och det är väl bara några sekunder innan detta fenomen inträffar...om inte avgassystemet läcker som ett såll... =/ ...och detta märks ju ganska snart...men jag tycker inte man skall köra så länge med igenpluggat system...gud vet vad som kan hända med gamla grejjor...
Men passa på att lyssna efter läckage medans det fortfarande finns tryck i avgassystemet...

Med hjälp av slangklämmor och ex. en liten bit grov slang...eller något annat att täppa för avgasmynningen/mynningarna kan man enkelt få systemet heltätt så man enkelt kan felsöka... =)

Nu när jag skriver om tilltäppta avgasrör...kommer jag ihåg en liten episod när en gammal "gubbe" kom till mig och klagade att hans moped hadde blivit så slö...Jaha tänkte jag...får väl kicka igång skiten å kolla lite efter fel...
...kickade några gånger men moppen startade inte...däremot så hördes ett pysande ljud en bra stund efteråt...jag lokaliserade var ljudet kom ifrån...det var ljuddämparen som endast hadde ett pyttepytt litet hål för avgaserna att pysa ut genom...inte undra på att moppen var slö... =)
Eldade bort geggan i ljuddämparn åt gubben...och moppen gick som en raket!!! Han körde väl på sisådär 10% oljeblandning kan man misstänka... =p

Vissa tänker i form av problem...
Jag tänker i form av lösningar!
Be
59
Benz 190 2.3-16v
520d X-Drive 2014
Har idag varit med bilen på verkstan och stod å kolla på. När bilen blev riktigt varm så gick lambda värdet ned på 1.00, det verkar ändå som att det är katten som spökar, för att det tog väldigt lång tid att få ner hc värdet.
Såg även diagnosutrustningen å den visar inga felkoder å lambdan reglerar som den ska.

Mvh Robert
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
BMWs sexor är känsliga på avgasvärdena innan de blivit riktigt riktigt varm. Man måste "blåsa ur dem" ordentligt innan de ska mätas. Sen ska man heller inte stå på tomgång innan man ska mäta, då motorn har en tendens att dra i sig en massa luft och lambdavärdet blir konstigt. Så har det varit på min 525 och en annan 525 24v jag laborerat med. Iofs har bägge bilarna gått långt och varken kat eller lambdasond är bytt på någon av bilarna. Men perfekta avgasvärden är det =)
Be
59
Benz 190 2.3-16v
520d X-Drive 2014
Hehe, besiktad idag ua med 1.01 i lambdavärde. Det enda som gjordes var att rengöra lambdan åsså var bilen riktigt varmkörd.

Mvh Robert
Visa användare
75
RUSKIG
525i -91
316i -94
Även min "pärla" har haft ganska högt lamdavärde vid de två besiktningar jag har genomfört...verkar vara ett vanligt "fel" att lamdavärdet ligger på gränsen!!! =/

De på bilprovningen har tagit bilen på en extra provtur och sedan mätt igen...och då har bilen slunkit igenom! =)
...jag vet dock att det är ett litet hål i dämparn långt bak...men tror ej att detta inverkar allt för mycket!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.