|
|
|
|---|---|
|
Hej, Håller på att återställa min E34,1994, 525i till 100% fungerande och är på mycket god väg. Dock så har jag något vajs på kylsystemet som jag inte rikgtigt förstår. Till att börja med så går inte temp. mätaren upp till att stå helt lodrät. Den ligger drygt 1 mm från... åt det kalla hållet. Tänkte att detta kunde vara relaterat till att Termostaten inte stänger... I och med att tempen aldrig gått upp så har jag inte prioriterat det förän jag fixat resten.... Någon som har ideér Grej 2 är att den ibland klagar på Kylarvätske nivån är låg.... Det är den inte. Utöver det så är kylslangarna .... ganska hårda... Inte sten hårda men det är helt klart ett bra övertryck. Frågorna: 1) Temp nålen går inte upp till normalt utan ligger strax under 2) Kylarvätskenivå klagomål även fast det är gott om vatten i. 3) Mycket hårda kylslangar.... hur högt tryck ska det vi i kylsystemet? Alla ideér välkomnas Trevlig sommar Daniel | |
|
Hejsan, Angående 2) så har min betett sig likadant till och från. Vid inköp sa säljaren att givaren för nivån i kylaren var kass, men att han beställt en ny som inte kommit än. Jag fick givaren bytt på verkstad och allt var frid o fröjd ett tag (inga fler falska varningar). Dock så verkade kylaren läcka liiite, lite granna, och till slut började den (helt korrekt) varna för låg nivå igen. Innan jag hann kolla upp läckaget så kokade bilen för mig vid ett tillfälle, men ingen skada skedd, jag hann upptäcka det direkt. När jag sen kolla upp läckaget såg jag att det runnit från övre inloppet (grova slangen i kylarens övre vänstra hörn) ner längs expansionskärlet och ner över nämnda nivågivare. Efter att jag fixade läckan så har givaren återigen gett felsignal hela tiden, alltså verkar den nya givaren ha pajat också. Min teori är nu att elektroniken på utsidan av givaren inte trivs så bra med fukten den blev utsatt för i och med den sakta sipprande läckan jag hade utan gav upp, liksom den förra. Jag ska få givaren bytt i samband med service på fredag, så sen vet jag mer om hur den beter sig efter andra bytet. PS Givaren i sig är ingen dyr historia, runt 200 spänn om jag minns rätt. Anledningen till att jag låter verkstad byta är att det är enklare än att drälla med x liter kylvätska som ska ur och sen i igen, samt att efter att den kokade och jag fyllt på så är det nog mest vatten i systemet för tillfället (=inte bra när vintern kommer). DS |
|
|
1 känns som termostaten hade det på min e39, samma symptom. Prova och stå med motorn igång och fläckten av och se om tempmätaren stiger efter en stund. 2 På e34 är det inte ovanligt att nämda givare går sönder, så det låter som en bra gissning 3 Kan vara vattenpumpen som är igensatt, hade liknande på min, plockade isär den och upptäckte att den var i småbitar innuti. blev klart bättre efter byte. Bara en gissning |
|
|
1. Termostaten, det kan egentligen bara vara den som felar =) 2. Nivågivaren i botten på expansionskärlet, pajar ofta på E34. 3. Hårda kylarslangar är helt normalt, sålänge det inte är luft idem! Men eftersom din temp mätare till och med visar lite för kallt, så är det ingen fara. |
|
|
Jag har precis samma problem som fråga 1, men mätaren har å andra sidan visat exakt samma värde i alla år. Läget har varit stabilt På senare tid har dock temp mästaren börjat svajja mot det kalla hållet (vänster), ner till första strecket för att sedan gå upp till ordinarie läge efter en stund. Har inte heller upptäckt någon logik i att mätaren svajjar, det kan hända när som helst, oavsett varvtal och fart. Har haft kärran på verkstad där de provtryckt vattenpumpen och kollat termostaten utan att hitta något fel. Å andra sidan kan det väl inte vara så mycket annat det beror på, eller hur! /mats |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.