|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag var i vårat kära grannland (Finland) på en trevlig semester. Råkade köra för fort och det blixtrade till vid ett av kameraskåpen. Vad har jag att vänta mig? Måste man betala böterna? | |
|
jepp, det roliga är att dom har ett system som bygger på att avgiften är inkomstberoende ju mer du tjänar desto mer får du betala det ska svida att köra för fort hur fort körde du? bättre pengar på banken än i tanken: Bmw dieselpower |
|
|
vet faktiskt inte hur fort jag körde. Tror det var 20 till 30km för fort. Antagligen fick den inte mitt ansikte på bilden då solskyddet var nere. |
|
|
Vid förtkörningar över 20km/h räknas böterna efter inkomsten. Under finns det några fastsatta summor som är oberoende av inkomst. Över 20km/h får de ta körkortet om de känner sig taskiga, över 30km/h så tar de det. Vid fortkörningar över 50 km/h så blir det rättegång, vanligen med saftig dagsbot och en massa månader utan körkort. Eftersom Sverige o Finland har mycket goda relationer politiskt kommer garanterat lappen hem med posten om du lyckats bli fotad så det kan kosta rejält för dig om du har otur du får hoppas att du "bara" körde 19km/h för fort bättre pengar på banken än i tanken: Bmw dieselpower |
|
|
Solskyddet hjälper inte i Finland, här går böterna direkt till den som står som registrerad ägare. Tror inte att du får någon dagsbot dock, i och med att du inte har inkomst i Finland, blir för mycket jobb för polisen att räkna ut i så fall. Men en fast bot på ett par 100€ kommer du nog att få. Micke |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.