|
|
|
|---|---|
Peter |
Tjena... Jag har ett lite konstigt problem med min 325i e30. Varje gång då jag kört bilen så motorn blitt ordnetligt varm och stannat/stängt av motorn och ska starta direkt igen så är det totalkört.. den blir hur sur som helst.. i princip måste jag då alltid vänta 10-15miniuter innan jag kan starta om.. dessutom verkar det som om detta sker varje gång bilen varmkört och jag stänger av.. (även om jag inte märker det förutom att jag tycker oljan i bilen luktar med och mer bensin). Min teori är då att det kanske kan vara nån spridare som läcker så att när man slår av tändningen så "rinner" kvartstående bränsle ner i en av cyl.. vilken gör att den blir sur när man sen ska starta.. och om man inte startar direkt söker sig då denna bensin ner i oljan i motorn.. hmmm någon som vart med om nått liknande?? några tips på var man ska börja leta.... det lustiga är ju att bilen är lite skum oxå när motorn är kall och den kan ha lite pendlande tomgång.. inge för jag tror det har med saken att göra.. men men... alla tips välkommna! /mvh PETER ____________________________ www.strippen.ws - e30.dot.nu |
mackan325 |
KOlla kallstartsinjektorn och vattentempsensorn som styr den förstnämda! |
|
Min vill ibland lägga av och vandra lite på tomgången. Kan det ha ihop med att temperaturmätaren krånglar? Den hoppar och har sig. Är det samma sensor som styr kallstartsinjektorn på min? Det finns väl 2 sensorer? Ena till instrumentet och den andra till motorstyrningen??? Hjälp. Jag är ruskigt less på detta. |
|
|
Det sitter ingen vatten tempsensor som styr någon extra kallstart spridare på 325:orna. Han känner av vatten tempen i motorn och ger därefter rätt mängd soppa beroende på temp genom alla sex spridarna Och om det skulle vara så att bara en spridare läckte och surade ner en cyl. så borde motorn kunna starta med hjälp utav dom övriga fem. Jag har ingen bra svar på ditt problem men det vore ju onödigt ifall du fick leta i onödan efter saker som inte finns på din motor. Hellre liten och rapp än stor och slapp!! |
|
|
Gunneriusson: Har haft samma problem med min 318, symptomen gav intrycket att det var ispropp eller något annat problem i bränsletillförseln. Problemet har inte uppenbarat sig sedan jag började använda K-sprit förutom en gång då jag använde K-sprit från Överskottsbolaget. Skulle kunna vara någonting med bränsleslangarna som börjar bli till åren. Ibland har jag en svag doft av bensin från bilen, speciellt om den stått på tomgång någon minut. |
|
Peter |
hmmmm...... det sitter två tempgivare på termostathuset, den ena till instrumenteringen och den andra tror jag faktiskt styr kallstarten?!.. den som styr kallstarten måste jag ha urkopplad annars dör motorn helt och hållet efter den blivit varm och surnar då oxå..(under körning) ...hmmm.. inga som har tips??????? ____________________________ www.strippen.ws - e30.dot.nu |
|
Nja.... Det sitter ju två st. tempgivare i termostathuset. Den ena gå ju som sagt till tempgivaren och den andra ger styrboxen info om hur kall/varm motorn är. Och jag kan försäkra er om att det sitter ingen extra spridare förutom dom sex som sitter i insugsröret och ger motorn extra soppa vid kallstarter. -Peter, om det nu är så att du måste ha givaren urkopplad när bilen blivit varm. Varför inte då prova att byta den givaren och se om det är någe "tajkon" med den?? Hellre liten och rapp än stor och slapp!! |
|
Peter |
Bonje den har jag bytt ett antal gånger... =( vem har sagt något om extra spridare? hmmm jaja.. den beter sig himla skumt iallafall.. så om man kör utan tempgivare till boxen hur tolkar motorstyrningen detta då? kanske den hela tiden får lite för mkt sås? mvh PETER |
|
Hej! Extra spridare? Menar antagligen kallstarten på L-jetronic insprutningar... Mvh janne. |
|
|
Bonje: så om inte tempgivaren är rätt så får motorn kanske för mycket bränsle? rodge dodge Länk |
|
Ödlan |
Jag hade en 325:a 88 förut och den var likadan och efter några månader så startade den inte alls, bogserade den till verkstaden. Då var det bensinpumpen som hade gått sönder. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.