AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.051

Har du läckane taklucka? Kolla då vindrutan!

bm
19
bmwnybörjare
735i E38 1996
Jag har haft läckande taklucka på min E38. Ett jobba att hitta felet. Det som visade sig var att ett slarvigt utfört arbete med vid byte av vindrutan har orsakat översvämning i bilen.
Det finns nämligen fyra dräneringskanaler varav de bakre leder vatten bakom var sitt bakhjul och de två främre leder spillvatten mot vindrutan. På utsidan av karossen där vindrutans kanter mäter karossen så bildas det ett utrymme (kanal) där vatten från främre avrinningsslangen på var sin sida leds ut. Kanalen täcks då (på utsidan) av en gummilist och vidare på främre stolpen av en matllist. Ta bort denna och kontrollera så att man inte lämnade för mycket tätningsmassa mellan vindrutan och karossen. I mitt fall har båda kanalerna uppe där metallisten börjar på främre stolpen täppts till helt så att allt spillvatten stannade kvar. När jag skar bort massan så fick jag underbart tät taklucka och efter omfattande torkningsarbete så fick en underbatr torr bil. Jag har bilder på det. Är dågon som vill se det så kommer jag gärna skica det till er.
bm
19
bmwnybörjare
735i E38 1996
En massa tangentfeltramp har jag levererat. Hoppas ni förstå vad jag menar och jag ber om ursäkt för det.
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Alldeles förståeligt är det och mycket bra information med. Jag kan bekräfta informationen då jag har gått igenom precis samma elände men med det tillägget att limfogarna i båda övre hörnen fram också läckte för ytterligare utökad effekt och med konsekvensen att jag nu är inne på min tredje LKM då läckage av detta slag är ett fenomenalt tillförlitligt sätt att förstöra LKM'er på.

Sensmoralen är väl den att vad ni än gör låt inte klåpare byta vindruta och att klägga i tätmassa där det 'verkar' vara bra att göra det nog sällan är det.

Mvh Björn
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
för att vara bmwnybörjare har du lyckats få i rätt mycket motor i en E38, 7,5 liter ;-)
Tack annars för tipset, jag har liknande problem på min E24. Och även på den verkar rutan bytt.

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.