|
|
|
|---|---|
|
Hej, Vet någon vad man får betala för inspektionsservice för en 2001 330Ci (e46). Jag har sökt på forumet men bara hittat priser för oljeservice. Bilen har gått ca 9500 mil så det är troligen fråga om Insp II service. Jag är intresserad av priser både från BMW verkstäder och andra BMW auktoriserade verkstäder i Stockholm, Uppsala, Gävle. | |
| ring och hör med BMW. | |
|
Jag har redan ringt min vanliga BMW verkstad men dom kunde inte ge ett pris på rak arm utan skulle återkomma under dagen. Tanken med min fråga var närmast att se om det fanns någon som hade erfarenhet av något billigare (men bra!) alternativ i stället för att ringa runt till alla möjliga verkstäder. Det kan ju kanske också vara av allmänt intresse att veta. Tyvärr finns det ju ingen pricerunner för bilservice där man kan jämföra olika alternativ. Jag har en känsla av att en 2:a inspektionsservice är avsevärt dyrare än en oljeservice och man kanske kan spara ett antal kr om man vänder sig till rätt ställe. |
|
| Hej, jag beställde precis tid för insp 2, jag har en 330i och den skulle kosta ca 5500 på m-bilar i västerås. | |
|
Kan rekommendera en verkstad i Bagarmossen, GW Engineering. Brukar ha bra priser och de är duktiga. kolla Länk |
|
|
Gammal tråd kanske, men jag måste bara slänga in en notis om en BMW 323iM -98 som jag har köpt. GW Engineering i Bagarmossen har skött om servicen på bilen åt förra ägaren de senaste åren och Insp. II är gjord där för ca 3000mil sedan... Bytte växellåda i helgen för att 1:an hoppade ur lite då och då. Efter bytet tappade jag ur oljan ur gamla lådan och fasades över att det var bara ca 2dl olja (skall vara ca 1,2liter) som var tjock och kolsvart och full med metallspån, bytte även olja i bakaxeln när jag var igång och även denna olja var lika svart och gammal fast i någorlunda rätt mängd i alla fall. Detta kan ju knappast vara bytt för bara ca 3000mil sedan. Kan även noteras att det inte är något synligt färskt läckage på varken låda eller bakaxel. Kan man ha hoppat över att byta olja i låda och bakaxel på insp. II??? |
|
| Om det är en e46 så är dom "filled for life" och nämnda vätskor byts inte enligt serviceprogrammet. | |
|
Det där har jag funderat lite över... Vilken olja håller bilen ut egentligen? Med temperaturskillnader, metallspån, ålder och kondens? Funderar starkt på att byta min olja i växellåda och diff. Någon som har bytt som kan berätta hur er olja såg ut? (E46) "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
|
Verkar inte vara någon nackdel, även om det säkert inte är nödvändigt i 98 fall av 100. känns lite som billiga penningar för säkerhets skull. |
|
|
Pär:an: Ja du, så ska det ju definitivt inte vara. Klart att det kan vara så att dem skitit i att byta olja i lådan och diffen, sånt förekommer ju. Men jag är inte säker på om vxl-låds oljan och diff oljan ska bytas vid varje insp. II? Jag har samma problem med att 1:an dunkar ut då & då, men genom att lägga i 2:a innan man lägger i 1:an så funkar det utan problem. Ska själv göra en "stor" service på bilen snart, liknande insp. II. Tänkte byta det mesta och givetvis alla vätskor. Min bil har varit inne på insp. II 2 gånger, men soppafiltret är från 1995 ändå, allså inte bytt. Även fast bilen varit inne hos auktoriserade ställen. Så jag tänker verkligen inte sittaå punga ut massa pengar för att en finnig 18 årig praktikant ska svina ner min bil och sen kladda dit en stämpel. Gör det själv och vet att det är korrekt gjort, det är inte direkt så att man går och ber för stämpeln i boken då bilen pajar, även fast det är fullt med stämplar så kommer inte bilgudarna att laga bilen åt en. |
|
| Heltsonika: Jag bytte i min 330 vid 17000 mil Både oljan i lådan och slutväxeln var hyfsat fräsch. Kanske lite onödigt att byta men man mår ju så mycket bättre när man har bytt och vet att det är ny olja i. Kom dock ihåg att byt till ny packning till slutväxeln, den är gjord av alu och min packning var helt uppfräten så den hade börjat läcka. | |
|
emilsson: Det är en 323 E36 -98 med ATF i vxllåda (GETRAG) och GL5 i slutväxel (har ASC+T) heltsonika: Jag tror biltillverkaren nuförtiden menar att bilens "lifetime" är runt 15-20.000mil. Att det mesta är beräknat att hålla ungefär det, resten är bara bonus om den håller längre. Förut var det 10.000mil dom räknade med, men nu har väl ribban höjts lite tror jag. MD: Jo, jag körde ett tag med att lägga i 2:an före 1:an, men tyckte det var jobbigt, och ska man nån gång sälja bilen vidare vill man ju att bilen är schysst, så varför inte njuta själv av att allt funkar som det ska redan från början :) viperhauck: japp, ny packning till slutväxeln ska det vara när man ändå håller på, min var oxå helt uppfräten. Handlar min Olja på swedol, tex. 27kr + moms för 1 liter vxllådsolja, 135kr + moms för 4lliter 5w40 helsyntet. Varför snåla på oljebyten då... går ju både snabbt och billigt! |
|
|
I Helsingborg finns Jarls Bilservice som jag har hört både gott och dåligt om. Men de kanske kan vara en bra referens. Pris för Insp II M52, E46 320i-330i 3505 kr Specifikation på service: Länk |
|
|
Problemet är att innehållet i en inspektion 2 faktiskt skiljer sig mellan olika verkstäder och att man ofta får betala extra för saker som skall ingå. Något som kan vara värt att tänka på vid offertförfrågningar hos olika verkstäder. När jag ringde runt i våras var jag i kontakt med 4st verkstäder i Sthlmsområdet, bl.a. aukt Bilcentralen i Nacka. Vad jag kan minnas var den enda som gjorde "en riktig" insp.2 Per Larsson i Huddinge. Hos övriga fick man betala extra för saker som skulle ingå, t.ex bakaxelolja, växellådsolja, mikrofilter och bränslefilter. |
|
|
Henrikk: Kan nog vara som du säger... tyvärr... skiljer sig nog mellan olika verkstäder och man ofta får betala extra för saker som skall ingå. Tråkigt att stämpeln i boken är så viktig när man vet att man gör servicen både billigare och bättre själv. |
|
|
Gjorde en insp II igår på Paulssons bil i Hbg, den kostade 5650:-inkl moms //Palle |
|
|
Palle. Jag kan rekommendera P&R Autoservice på andre sidan gatan. De är väldigt duktiga på BMW. Och jag är inte ensam här på forumet som lämnar bilen där. |
|
|
Pär:an: vad har du för belägg att alla (inkl. dig själv) gör servicen bättre själv? Läser du av felkoderna när du servar tex? Alla med småbarn vet själv vad uttrycket "kan själv" kan innebära....;) |
|
|
simon e30: Tack, jag tror det är dom som 1Björn här på forumet har rekommenderat, skall kolla... //Palle |
|
|
Palle Jo, det va bla Björn jag tänkte på. Jag gjorde Insp II + byte av tändspole på min 320 e46 för 5800:- |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.