|
|
|
|---|---|
|
Fick upp en klocksymbol på min 540 och det finns 3 grönafält kvar till nästa service. Frågan är hur länge brukar man köra med bromsolja innan synbolen tänds? Bromsoljan bytes ut på förenade bil 040526 och det är ung. 3400mil sedan. Kan det stämma att det är dags igen? Kan man köra på bromsoljan tills servicen som kommer någon gång under hösten? MvH Bmw 4-ever | |
|
Efter två år bör man byta så byt vid nästa service är mitt tips. "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
|
Betr. klockan är det den s.k. Jahreskontroll (Årskontrollen). Bromsvätskan bör bytas när vatteninnehållet överstiger en viss nivå. Det finns små mätare som varkstaden bör ha. Lyser mätaren rött byter man vätskan annars inte. Överhuvudtaget är all denna service en bra kassako för verkstäderna och man kan alltid fundera på om åtgärder verkligen behövs. |
|
|
Klockan är väl alltid röd när den väl lyser, och den är inget annat än en två års timer som påminner om att det är dags för byte av bromsvätska. Årskontrollen får man hålla reda på själv, oljeservice eller inspektion I eller II kommer automatiskt efter förinställd förbrukning av bränslet, nerräkningen indikeras av de gröna indikeringarna. Så funkar min iaf. FP |
|
|
Klocksymbolen påminner också om kylvätskebyte. Har för mig att det är varannan gång bromsolja och varannan kylvätska om jag minns rätt. Keep Your Distance! |
|
|
Så kan det nog vara, jag har sett uppgifter om både ett och två år för klocksymbolen. Ev. bortkopplat batteri kommer också att "förlänga" tiden tills det att klockan tänds, gäller för E39 m.fl modeller. Röd symbol är OK, det Peteess menade ovan var säkert röd indikering på konduktivitetsmätaren för bromsvätskan. FP |
|
| En klart irriterande funktion då verkstäderna glömmer av att nolla detta vid service eller felnollar den helt. Jag byter både kylarvätska och bromsvätska vid inspektion II och eller vid byte av bromsdetaljer och kyldetaljer. En fyrkantig klocka, vem kom på det??? Dom kunde lika gärna haft ett gökur... | |
|
Första Inspektion II brukar ju infalla först vid c:a 9000 mil, det är kanske lite sent för bromsvätskebyte. Jag ser inget större problem med en påminnelse eller vilken form symbolen har, erfarenheten har nog visat att utan påminnelse glöms bytena bort, i synnerhet vid lite äldre vagnar och där man servar själv. Självklart skall serviceverkstaden nollställa korrekt osv, klarar de inte denna detalj så kan man ju undra vad mera de inte klarar av vid en service med ett antal detaljer att checka? FP |
|
| Klart att 9000mil lät lite mycket, vart annat år som det blir för mig låter bättre. ;) Men hur många byter bromsvätska varje år egentligen? Visst, säker bra mot rost och så men seriöst... Alla bor inte i alperna där man blir omkörd av rostbitna Fiat unos som bränner ner för backarna med förmodligen puttrande bromsvätska, när man själv växlar ner och försöker krampaktigt hålla sig kvar på vägen. ;) | |
| Just det Folke, kuduktörs...nä, konditions....nä, kondomit.... Den där jävla mätaren är röd, klockans färg har inget med saken att göra | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.