AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
633

Ytterligare en olje fråga

Jag har läst de flesta trådar angående olja på forumet och jag blir inget klokare.

Jag har haft isär motorn på min e21 och den har stått så i någon månad. Anledningen till att jag plockade isär motorn var att topplockspackningen var trasig. Ska jag köpa skitolja och köra med den i några mil för att rensa ut all skit? Isf, kan jag använda syntet/delsyntet efter renoveringen. Lr efter användningen av skitoljan? Med skitolja så menar jag Biltemas olja. Anledningen til att jag kallar den skitolja är att den är billig, jag vet inte ett dyft om kvaliteten på olika oljor.

Letar relativt rostfri BMW e30 med defekt eller ingen motor, Styrbox till -83 m10.
www.hypnotized.nu
//
755
/// M3 Frazze
M3 E30 -87
325 cabrio -94
Varför använda "skitolja" ?? Varför inte använda den olja som du senare har tänkt att köra på ? Är du något så när rädd om bilen, så snåla inte. Den riktiga oljan kan väl inte va mtcket dyrare.

/// Better Make Way \\\
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Jag brukar göra så, att jag kör i någon billighets olja och låter motorn gå ett litet tag på den, där efter ett olje/filterbyte och i med lite bättre kvalite
´det är kraftigt att rekomendera efer något större arbete har blivet gjort på motorn!
Håller me Pelle i de fallet men de får inte bli någe långt tag de kan ju vara onödigt =) Mvh Mr-speed

go for 540 manuell
Visa användare
136
BNTS
i3S -19
Boxster S -08
BMW R1200R -17
Låter vettigt att "spola ur" spånor och annat från motorn en kort tid och därefter byta olja och filter, billig olja lär ju inte skada mer än ett par ordentliga spånor...
//Niclas
//
755
/// M3 Frazze
M3 E30 -87
325 cabrio -94
Jojo, att "skölja" motorn invändigt efter att ngt har blivit gjort inuti är väl vettigt, så långt är jag med. Men varför snåla och använda ngn billig skräpolja, ngt som aldrig skulle komma på tanken att hälla i annars ?? Varför inte skölja motorn med samma olja som man ska köra på senare ?? Med Biltema-olja i en BMW skulle jag f*n inte våga vrida om startnyckeln, ens....

/// Better Make Way \\\
Med en bil som jag köpte för 8.500:- så känns det tungt att slänga i olja för 10% av priset som jag ändå ska tömma ut några mil senare bara för att hälla i ny olja för ytterligare 10% av priset. (10% kanske är att ta i, men nästan :)

Det är därför jag undrar om det går bra med ex. Biltema olja.

Jag har tänkt använda invändig motortvätt på en annan bil som har stått i 2 år. Så kan jag inte göra på denna då jag redan har tömt den på olja.

Letar relativt rostfri BMW e30 med defekt eller ingen motor, Styrbox till -83 m10.
www.hypnotized.nu
Aldric
Jag har aldrig testat själv, men jag har en bekant som driver en bilverkstad (ingen märkesverkstad utan typ en Rogers mekaniska), han häller i Biltema oljor och ingen klagar för det (eller får motorras) ..
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Nej, det är ju svårt att känna eller höra att slitaget blir större...
Inget ont om Rogers mekaniska (typ), men det är kanske inga pedanter som lämnar in bilen där. Dom frågar antagligen inte ens vilken olja han häller i....

Det ÄR skillnad på olja och olja.

Mvh
Anders S.
Visa användare
472
w9816
D7 -??
Fyll på med den olja som du tänkt använda i motorn, dvs en bra olja. Den skit som ev. finns i motorn efter en renovering så skall ju transporteras till filtret, inte bli i oljan. Efter en några timmars körning så byter du filter och fyller på lite olja.
Om du kör med en sämre olja först så har den kanske inte heller de dispergenta/detergenta egenskaper som behövs för att lösa skitavlagringar, så de sitter där de sitter tills du byter till en bättre olja som löser upp dem...
Kör ALLTID in en "ny" motor på Mineralolja, dvs INTE Syntet. Sen byter man till en Syntet.

Läste just på Zatzy att Statoil och Biltema har samma oljor fast till olika pris

www.hypnotized.nu
Visa användare
1.245
powerkjell
Seat Ibiza Cupra -14
Var köper jag OMEGA-olja i Stockholm? jag behöver 6-90 till bakväxeln.

/Kjellen
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Powerkjell,
Varför ska du ha just den oljan för?

Mvh
Anders S.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.