|
|
|
|---|---|
|
Var och provkörde en 318is och upptäckte kraftiga vibrationer i ratten, redan vid 60km/h och det blev bara värre när man ökade hastigheten. kändes som att det var glapp i framvagnen. Kan det vara spindellederna eller bussningarna som är slut och vad kostar nya?? | |
|
Hej! Årsmodell+miltal vore ju intressant.. Annars så är obalans i däcken,ej åtskruvade hjulmuttrar!! osv tänkbara orsaker liksom det du skriver naturligtvis.. Kostnad vet jag inte direkt, men om en verkstad ska t.ex byta en spindelled bara så räkna med 3 papp för det...minst,dvs ca 6-7' för bägge sidorna om inte garanti täcker.. Men ring en verkstad och fråga mera exakt...denna kostnad är ju lite beroende på vilken årsmodell och verkstad du anlitar om du inte gör detta själv.. Mvh Janne. |
|
| på min e36 kostar de 750 att byta spindelled på verkstad, orginal....hjullager kanske? | |
|
Ok...tänkte på E46 när jag skrev inlägget :) 318is skrev han ju,är nog en E36:a han menar,finns väl inga 318is i E46..ännu iaf :) Mvh Janne. |
|
|
Glömde visst de!! Det är en 92 som har gått 22500mil. 750 för en sida var de så cruser? |
|
|
Det är väl högst osannolikt att en besiktad bil har så glappa bussningar att de gör kontinuerliga vibrationer från 60 km/h. Allt tyder på kraftig obalans i framhjulen vilket kostar ett par hundra att fixa hos närmaste däckhandlare. |
|
|
Kan ju även bero på orunda hjul, skeva bromsskivor, fel hjulinställning kanske också. Byte av bägge spindellederna kostade mig 1200 på BMW för ett par år sen, på e36 är det inte så illa som på e46 då hela länkarmen ska bytas. Om du hade möjlighet så skulle du känt efter lite på hjulet och leta glapp. På min bil är spindellederna bytta förut en gång men nu vibrerar/skakar den en aning i >130 km/h. Tror det är länkarmsbussningarna fram som är dåliga, de ska i alla fall bytas, därefter ska jag byta skivor och belägg också. Hatar skakningar. Dock skakar min bil inte i ratten då, utan stolarna och hela bilen. Ska även byta skivor och belägg bak, samt främre länkarmsbussningar bak.. Jag är allergisk mot skakningar :) |
|
|
Hade liknande spekulationer om min bil när den vidrerade som fasen. Jag satte en runds stålborste på en borrmaskin och rengjorde noggrannt på centrumringen och hela anliggningsytan mot fälgen på båda framhjulen. Alla vibrationer försvann och bilen går hur fint som helst. Börja med billigaste alternativen först, annars kan det lätt bli bortkastade pengar. |
|
| 750/sida betalade jag för spindelledsbyte på e36 | |
|
möjligt centrumringen om den inte passar kan det börja vibrera, man kan köpa ringar till fälgarna som ska passa centrum, jag har provat både aluminium och plast, dom i plast sprack, dessutom fick jag aldrig bort vibrationerna helt vilket jag tror berodde på fel ET på fälgarna vilket jag inte kollade upp då, men mer rätt fälgar behöver man inte oroa sig för detta. om däcken är balanserade och hjulinställning gjord kanske det är bussningar/spindelleder/styrlederna, ta bilen till en mekaniker som kan kontrollera om det finns glapp annars kan du få byta ut hur mkt. som helst, sen kanske till en däckfirma som kan kontrollera att hjulinställningen är rätt inställd, efter det plocka bort däcken och kolla balanseringen och ringen. |
|
| Jag skulle göra som redan skrivet(billigaste först) alltså rengöra på navet och fälg där den ligger an, sedan en hjulbalansering och ev framvagns inställning därefter om de krävs! annars ligger vibrationerna nån annanstans såsom i spindeleder, andra bussningar, styrväxel alt infästning för rattaxeln i styrväxeln! obs man ska inte glömma hjullagrena heller förstås samt fjäderbenslagring och kanske tom stötdämparna! lycka till! | |
| så vibrationer kan försvinna med framvagnsinst.? | |
| de tror ja! är de sista ja har kvar att göra på min bil iaf annars är de nåt knas som ja bytt grejer nu! till salu föresten! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.