AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.968

Hur pass hållbara är BMW:s diesel-modeller från 01till 03?

Jag undrar om någon kan hjälpa mig ? funderar på att köpa en
BMW 3-serie Touring Diesel årsmodell 01-03. Hur är dessa motorer ? i driftsäkerhet, förbrukning ,servicekostnader är det något särskilt man bör tänka på?

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hej!

Tja...Det lilla jag sett här på forumet är att turbon emellanåt "packar ihop" lite tidigt,beroende hur man ser på det..efter 10000mil någonting verkar det för en del vara dags att byta den..

Men i sanningens namn så vet jag inte alls hur frekvent detta är,finns ju alltid folk som reparerar bilar tidigare än vad som kanske förväntas,beroende på ren otur,mtrl.fel,slarvig service,felaktiga mätarställningar(dvs gått betydligt mer än vad mätarställningen säger) osv,osv..så egentligen säger väl mitt inlägg inte annat än att turbon bytts på några..av totalt "massor" med 320d bilar "out there"(330d haverier har jag inte iofs sett/hört någonting på ännu,men det säger väl inte så mycket det heller annat än att den ju är "betydligt dyrare" och säljs inte i lika många antal som den mindre dieseln vilket kanske förklarar en del iaf)..

Mvh Janne.
Hej Janne!
Tack för svaret, är det turbo på alla dieselmotorer ?

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ja..alla BMW's iaf.

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ok...törs egentligen inte skriva att BMW inte hade någon trött diesel utan turbo tidigare, men jag TROR inte att det fanns...
Möjligen fanns det på andra marknader BMW dieslar utan turbo,men de kan inte ha sålts i alltför många ex..

Jag antog att du menade "hyffsat moderna" dieselmaskiner från BMW..

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

När jag ändå är igång ;)>>>>Finns en fin sök funktion här på forumet(högst upp på sidan) där man kan leta efter trådar som varit...man får väldigt mycket bra info därifrån...

Bara som ett litet tips.

Mvh Janne.
Det har faktiskt byggts BMW-dieslar utan turbo, nämligen E28 524d och E30 324d med hisnande 86 hästkrafter vardera.... tror dock att vi slapp dessa surdegar här i Sverige...

Men det är ju inte så relevant för diskussionen :) Så vitt jag vet så är det inga nämnvärda problem med de fyrcylindriga dieslarna i treserien. Lite värre verkar det vara med 3,0- maskinen - men mer om detta finns som sagt om man nyttjar sökfunktionen. Tänk på att även kika i 5-serieforumet, eftersom det sitter samma 3,0-diesel i E39 530d som i E46 330d!

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
Fortsätter off topic, till Kalle bland annat, Den första 3 serien Dieseln i Sverige var den nästan lika svaga E36 318 tds med 90hk, medan enda 524: an i Sverige var 524td E28, övriga inklusive E34 524td kom aldrig hit, så nej 324d/524d finns bara i Sverige som privatimport.

Mvh Stephan
bm
522
bmwE9
E46 318d Touring -03
I forhold til ant. solgte biler med M47D20 motoren er det definitivt ikke mange som har opplevd turboras eller alvorlige problemer motoren. Det er rapportert om enkelte tilfeller, men man skal også tenke på at disse modellene ofte blir kjørt hardt med motorer som er chippet, boxet eller trimmet med andre mystiske 3-parts produkter. Et og annet har forandret seg dramatisk her i verden når selv 18 åringer går rundt og drømmer om en BMW med dieselmotor (les: "uhhh"... de sier den bare kan chippes til over 400 Nm og at det går bra..."uhhh"...). Man bør iallefall passe på når man tenker på å kjøpe en gammel E46 320d.

"Freude am Fahren" - BMWCCN #5553
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Det är inga speciella problem. Betänk att diesel ofta körs längre än bensin och det är inte ovanligt med skruvade bilar oavsett ursprung för folk är väldigt milrädda och inte alltför villiga att kolla upp historik på bilarna som sådana. Det jag läst om vissa 320d, inte alla har fått mig att dra följande rekommendationer beträffande att åka diesel jmf med att åka ben´sin.
Med BMWs nuvarande serviceintervaller om 20000-30000km per gång att byta olja är det nästa ett MÅSTE att byta åtmindstone olja var 10000-15000km för att inte turboaggregat mm skall ta skada på sikten 200000-300000km. Sedan BÖR man låta en turboladdad motor gå på tomgång 30-60 sekunder innan man stänger av den pga risken för koksbildning mm. Det är värme som behöver ledas bort oavsett hur bra tekniken blivit...
Kör man emd hjärnan och inte gasar fullt innan motorn blivit varm, dvs 10-15 minuters gång och servar utan att snåla, dvs medvetet håller diesel i en mindre evighet.
Nu finns det också en tolkningsmöjlighet att registrera ett fordon som lätt lastbil och montera galler bakom framstolarna som gör fordomsskatteeffekten något lägre. Dock kan man inte använda baksätet det är nackdelen. Hur ofta gör man det dock? Jag kör itn taxi iaf:)
Lycka till!
Asken
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.