AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.195

Straffskala för radar/laservarnare redan höjd?

Läste idag en artikel i en norrländsk internet tidning:

Länk

"Laservarnare ger ett bötesbelopp på 2500kr. och att återförsäljning kan sluta med fängelse"

"tidigare var det dagsböter för innehav, men åklagarna ledsnade nog"

Är detta en ond vilja från den lokala polisen i skellefteå att få folk tro det är på ett sätt fast så inte är fallet ennu genom att skrämmas och ljuga.

har böteshöjningar eller liknande gått igenom?
Jag är osäker men har för mig att jag hörde om över 2000 i böter redan runt årsskiftet, så det kan säkert stämma.

FP
sw
570
swunge
BMW 320i Touring -03/2
BMW 525i Sedan -88/7
BMW 327 Turbo -88
BMW 323i -86
Men hmm.. det står att de har tagit många radarvarnare.
Hur kan de upptäcka dem?

Om jag skulle ha en radarvarnare skulle jag gömma den ifall jag blev stannad av polisen.
Du tror inte konstapeln ser att du fumlar runt i kupén med boxar och sladdar?
Jag menar att om det är en riktig varnare som sitter fastmonterad på rätt sätt så att den har en chans att detektera radar och/eller laser så tar det en stund att demontera.

FP
sw
570
swunge
BMW 320i Touring -03/2
BMW 525i Sedan -88/7
BMW 327 Turbo -88
BMW 323i -86
mjo.. men har man tonade rutor och är snabb som fan :)
Paap Reeder
... kika på bilden i min blogg från min instrumentbräda till min MotorN-preppade E12/528 med FFEK ("frifartsequipementkit").
Där fanns allt.
Radiofunktioner och kanaldisplay.
Autobahn Covert med A)detekering eller B) störning av rr.
Allt sköttes med tre knappar på vxlkonsollen.
Allt stängdes auomatiskt av när man lade spaken i N för att sedan enbart kunna återstartas med följande spakkombination:
vxlläge 2 + parkljusläge + varnblink + extra strömbryt i läge on.

MVH /// Paap R

Paap Reeder
Notera flashdioden alldeles ovanför varvräknarens x1000 ...
Slut på minnen från 80/90-talet.

MVH /// Paap R

Hypotetiskt: så kan jag inte förstå varför en radar varnare skulle vara olaglig? det är bara en motagare av div frekvenser och inget annat? Det är inte så att den sänder och stör ut frekvenser previs? hur som hälst blir man haffad pga det så har man kvar körkortet iaf? och det sparar man fan så mycket mer pengar på :)
//Rop the need for speed... .
Helt riktigt. Dock innehåller alla mottagare en liten lokaloscillator som det går att detektera, det finns speciell utrustning för detta som används för att hitta dolda radardetektorer.
Grejen är att varnarna tillverkas, designas och marknadsförs just som radardetektor, inte som en generell mottagare för t.ex mikrovågor inom X och K-band osv. Lagen är skriven så att "anordning, apparat osv för detektering av hastighetsradar osv..." är förbjuden.
Om det inte vore för ljus och ljudsignaler, design osv på apparaten så kunde konstapeln inte säga något. Å andra sidan om du kommer åkande med en mätbuss för t.ex mikråvågsfrekvenser med apparaturer i mängd i 19"-rackar osv så händer inget förrän du utnyttjar detta just bara för att upptäcka t.ex hastighetskameror.
Det finns flera liknande slamkrypare inom radiolagen, i Sverige har man t.ex alltid fått lov att ta emot och lyssna på radio och TV-sändare osv oavsett ursprung, även polis, taxi osv, vilket är förbjudet i många länder. I detta ingår även mobiltelefoner, iaf de analoga systemen som funnits i många upplagor genom åren. Men lagen säger även att "en mottagare enbart avsedd för avlyssning av radioburna telefonsamtal" är förbjuden. Nu är inte tillverkarna av scanners så dumma att de kallar dessa för mobiltelefonavlyssnare, men när det gäller radardetektor så missar man detta. Återstår att fixa nåt själv...)

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.