AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
899

MKIV visar ett par km fel?!?!

ak
18
aktadej
530iA M-Touring -03
Tja!

Först vill jag tacka alla kunniga och hjälpsamma personer på detta forum. Jag har aldrig skrivit ett inlägg tidigare för alla mina frågor har besvarats via sökfunktionen.

Nu till mitt problem. Jag har en E39 med MKIV och senaste mjukvaran. Tills idag har navigatorn visat perfekt men helt plötsligt visar den ett par km fel! Den reagerar som vanligt på hastighet och när jag svänger men GPS-symbolen visar 0-2 satelliter (prickar). Enligt servicemenyn har jag kontakt med 8 satelliter. Funderar på att koppla ur batteriet men då förlorar jag väl mina inställningar i datorn och adressboken?
Är det samma antenn för telefonen som GPS-en? Pinnen på taket kanske är ledsen.
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Jag skulle prova med att "starta om", alltså koppla ur batteret. Du förlorar mycket riktigt dina inställningar. Du kan också prova att bara rycka säkringen till navigatorn - möjligen påverkas då inte telefonen så du behåller adressboken.

Telefonen och GPS:en har olika antenner vad jag vet. GPS-antennerna sitter väl i C/D-stolparna?

Wilhelm Svenselius
ak
18
aktadej
530iA M-Touring -03
Jag kollade i lite fler undermenyer och upptäckte att jag helt enkelt inte har kontakt med satelliterna. Max 2 och väldigt svagt. Jag har antenner i bakrutorna (touring) är den ena gps och den andra radio? Orkar, vill inte, kan inte, har inte möjlighet att demontera halva skuffen för antennåtgärd. Har någon ett tips om kunnig nav-mek till vettigt pris i närheten av Solna?
ak
18
aktadej
530iA M-Touring -03
Förresten, var sitter säkringen till navigatorn? Tittade i handskfacket med det fanns inget om gps eller nav.
Nej, antennen för GPS sitter inte bland trådarna i rutorna. På en Sedan sitter den antingen under klädseln ung. mitt på hatthyllan eller utanpå på taket i en puck eller hajfena. På Touring borde takmontering vara det som gäller. Tänk på att GPS-antennen måste ha fri sikt utan skärmande plåt osv mot himlen, plast och glas är OK men inte t.ex glas med metallisk solfilm.

FP
ak
18
aktadej
530iA M-Touring -03
Det löste sig med den enkla åtgärden som jag ville undvika. Urkopplat batteri i 30 min och sen hittade bilen en massa satelliter igen. Det var bara stolsminnet och färddatorn som försvann. Radiokanaler, tv-kanalar, adressbok till nav, ljudinställningar och ac-temp var som vanligt.

Säkringarna till nav och lite annar hittade jag vid batteriet. Ska nog kolla i intsruktionsboken nästa gång. :)
Visa användare
1.236
Jemej
645 cab 12V
Hej,

På min touring så sitter GPS antennen strax ovanför backspegeln (enl glasmästaren) därför gick det inte att montera en värmereflekterande vindruta..

Mvh Jimmy
ol
649
olja
Merca med skruvad sexa.
E39 Touring har GPS-antennen under instrumentbrädan.

/Johan

Riktiga män kör sedan, fjollorna åker kombi.
Värmereflekterande rutor brukar ha en lucka utan reflekterande film framför backspegeln för regnsensor bl.a, där kan man även placera GPS-mottagaren,
be glasmästaren om original BMW-ruta.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.