AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
522

Byte till trimkam

Vad behöver man mer än bara kammen, räcker det med orginalfjädrarna eller ska man sätta i hårdare?
Varför?

Mvh
Patrik 325i -92
Grusse
Ventilfjädrar byter men om man ska köra motorn på höga varv, annars kan du få ventilsläpp (att ventilen öppnar men hinner inte stänga igen).
Jo att köra på höga varv är man ju så illa tvungen att göra med en BMW, om man inte har nån respirator på den förståss......

Mvh
Patrik 325i -92
En sak till, har läst lite på forumet att en del fått för sig att byta kammen (tror det gäller M20) utan att lyfta toppen. Går det att göra så även på min? Byta kammar och fjädrar bara genom att ta väck ventil kåpan? Borde det inte vara lite enklare att lyfta toppen?

Mvh
Patrik 325i -92
AL
289
AL
318is CSN-90

Det GÅR att byta utan att byta lyfta toppen, det är det inga oklarheter om. Iaf på M20.

Minns inte hur det är på din motor, men tror det är lösa överfall till kammarna och då byter man utan att lyfta locket.

Förstår dock inte hur du resonerar när du menar på att det är enklare att lyfta toppen, byta alla bultar, köpa ny packning osv osv... Iaf blir det inte billigare. Tar ca 3ggr så lång tid oxå...

AL

"...det är inte alltid så enkelt..."
Tänkte mest ifall det blir mer "pill" om man ej lyfter toppen, tar man väck den kommer man ju åt ifrån alla håll ju.

Mvh
Patrik 325i -92
jo
232
johanaxelson
3.5 CSi -74
330dA kombi -03
R1100S - 02
visst är det enklare men du bör ju plana om den ifall du tar av den = mer utgifter
32
17
328 Turbo
328I , 1995
fffff

Skall ha turbo
32
17
328 Turbo
328I , 1995
Oj, det blev fel.

Bara undrar, varför skall man plana toppen när man lyft toppen?
Gu
80
Gum
320 Touring -05
ja e det inge fel på toppen så behöver man inte plana! o byta ventilfjädrar utan att lyfta på toppen vet jag inte om det nån som har klarat av, så AL berätta gärna hur du gjorde
Visa användare
472
w9816
D7 -??
Byta fjädrar utan att lyfta toppen är fullt möjligt. Man ställer kolven i öd förrän man tar väck den gamla fjädern, så kan inte ventilen ramla ner. (så långt iaf) Går också att göra en tryckluftsadapter till tändstiftshålet och hålla ventilerna uppe på det viset. Vet inte hur mycket spel man har kolv/ventil på denna motor, dvs vilken metod som är enklast...
Sl
116
Slimm
325iX Touring -90
Hmm... intressant fundering att mecka ihop en
tryckluftsadapter för att hålla upp ventilerna.
Det hade inte jag tänkt på.. kanske värt att komma
ihåg ifall man skulle behöva byta bara fjädrarna

Tomas Lind
BMWCS #3640
The best drug in the world is still Adrenaline...
AL
289
AL
318is CSN-90

Än har jag inte fixat till bytet.
Men som ngn skriver här ovan, tryckluft är en smart idee.

Fast nu ska man tydligen slippa byta fjädrar när man använder den kamen han ska ha i så...

AL

"...det är inte alltid så enkelt..."
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.