|
|
|
|---|---|
| Någon som vet vart EDC sensorn sitter på 94ans m5a. | |
|
På min 95:a satt det tre sensorer (accelerationsgivare): - en "under det högra baksätet" enligt BMW:s elschema. Jag har för mig att på min bil satt den på högra delen av bagagerumsgolvet eller möjligen långt ner på hjulhuset nära bagagerumsgolvet (mäter vägens ojämnhet för bakhjulen) - en "under vänstra baksätet". Jag har för mig att den på min bil satt på kardantunneln under baksätet (mäter acceleration och bromsning) och - en i "motorrum fram höger". Den hittade jag aldrig på min bil (mäter vägens ojämnhet för framhjulen) Sedan har du en styrvinkelgivare som sitter på rattaxeln en bit under ratten. Här kan du läsa mer om systemets principer (för att komma in måste du vara medlem som är gratis): Länk Klicka Files-> EDC_SBT Per L |
|
|
Är detta ett system man bör undvika på så pass gamla M5or? Vad kostar t.ex. fyra stötdämpare? Kan man byta till vanliga stötdämpare enkelt, som på BMW 850, för att inte bli ruinerad? |
|
|
På M5 3,8 kan du i princip inte undvika detta system eftersom det sitter som standard på alla. Däremot finns ett Nürnburgringpaket bestående av manuell möjlighet att låsa dämparna i hårdaste läget, grövre krängningshämmare , bredare bakfälgar mm som man kunde köpa till (dock std på 95:orna). Fyra stötdämpare kostar runt 25-30.000 kr och till råga på allt så är min erfarenhet att det är dålig kvalitet på dom Och visst kan du byta till vanliga stötdämpare tex Bilstein. Bak passar dom rakt av (sånär som att du inte får aut. nivåregleringen) och fram tror jag det bästa är att köpa fjäderben från en M5 3,6 och sätta dit. Dom har lösa insatsdämpare som man kan byta ut till tex Bilstein! Jag skulle troligen ha köpa Bilstein om jag hade haft kvar min M5 -95 men originalfreakarna påstå att det är som att svära i kyrkan. Per L |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.