|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
ska byta på min 540 då hjulagret värka lite konstigt. Verkstaden ville ha 2000kr inklusvie byte. Och då är det knepigare än andra e39 modeler MvH Bmw 4-ever |
|
|
Cruser, du ska inte ta isär bromsoken bara skruva bort dem. De sitter med två bultar från insidan men kan sitta lite hårt. Det besvärligaste är nog att plocka isär allt, som sagt den stora muttern kan sitta rätt hårt. Racerbilen: Länk |
|
| är det bara dom 2 skruvarna ja behöver lossa på bromsoket? tror ni de räcker med ett 460mm handtag/spärrskaft? | |
|
Du behöver ju en momentnyckel också, modell större, muttern ska dras med 290Nm. Iofs "mcgyver-metoden" borde väl funka: man tar ett långt rör och räknar ut längden på hävarmen i förhållande till ens kroppsvikt, sen häver/hänger man sig i verktyget/röret med hela kroppstyngden. / Mvh Ferenc /// Bavarian Motor Works \\\ Länk |
|
| är muttern fast? eller kommer den snurra när man ska ha upp den? typ om man behöver hålla imot eller nått? | |
|
muttern (och framaxeln) är fast / Mvh Ferenc /// Bavarian Motor Works \\\ Länk |
|
| var hittar man momentnykel? saknar den | |
| hittar bara nycklar som går till 210nm, kan nån räckna ut mcgyver metoden för mig? | |
|
De flesta momentnycklar som säljs på biltema/autoexperten/mekonomen mm. klarar bara 200-220Nm, har själv en sådan. Polaren som har egen bilverkstad har en "specialare" som klarar 350Nm, minns inte var han köpt den men den var inte särskilt billig.... Den nämnda mcgyvermetoden har jag själv aldrig använt, jag anlitar istället ovan nämnda polare med egen verkstad.. Jag TROR (observera tror, blir det fel - skyll på någon annan :) det är såhär man går tillväga: 290Nm är detsamma som 29 kilo, om hävarmen är en meter lång och man väger 60 kilo, blir momentet 600Nm. I detta fallet ska hävarmen alltså vara ungefär 50 cm. Resten får du själv räkna ut! (din egen vikt mm.) / Mvh Ferenc /// Bavarian Motor Works \\\ Länk |
|
| ser man ett spår när de är rätt draget? tyckte mig ha läst nått sådant | |
|
nej! det gör man inte. Däremot finns det ett fräst spår i axeln, och sedan finns en fläns längst ut på muttern, man låser fast muttern genom att knacka ner flänsen i det frästa spåret. Hittar just nu inte någon vettig bild på hur det ser ut.. / Mvh Ferenc /// Bavarian Motor Works \\\ Länk |
|
| då ser man väl typ spåret? om man får ner flänsen är de klart då? | |
|
Ja men alltså det frästa spåret har ju inte alls den funktionen, att du skulle kunna se hur hårt du dragit muttern. När muttern är åtdragen med rätt moment, knackar man ner flänsen i spåret med en huggmejsel eller dorn. / Mvh Ferenc /// Bavarian Motor Works \\\ Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.