|
|
|
|---|---|
|
Min "sportbil(318is)" går bra vid kallstart, men startar man den efter (då den blivigt lite varm) så burjar den bluddra och bli kraft lös. Men rappar man till på fullgas , så går den bra. Lmm? eller kallstart ventil? | |
|
Sök på "vevaxelgivaren". /Anders |
|
| Ett gammalt inlägg rån BMMMMMMW, MEN--fick du ordning på bilen? Jag har samma bekymmer med min 316-95 (ingen sportbil!), och tankarna går till den kallstartanordning jag hade på min Audi--dvs när motorn är kall öppnas ett extra munstycke som flödar in bensin under en begränsad tid. Jag är inte med på hur vevaxelgivaren funkar, var det den som var boven? hälsn. Lars | |
|
Det låter som han hade svag tändning, då brukar det bli så där. Motorn verkar vilja ha rik bränsleblandning för att tända. Nisse |
|
| När jag hade liknande fel på min bmw var det kamaxelgivaren | |
|
Spridare som inte stänger ordentligt kanske?, när bilen är kall behövs den extra bensinen och på mycket gas kan motorn förbränna bensinen men på normal belastning så dränks den lite. Luktar det bensin från motorn kanske? |
|
| Nää.. bilen va även knasig innan motorbyte, och på den nya motorn satt kam givaren kvar. Det som va kvar från den andra motorn va bara lmm och kablaget samt värme delen för insugsluften som sitter efter gasspjället. Fast det lucktar bensin under bilen baktill, men ser inge läckage. Funderar om det kan vara soppa pumpen som börjar bli trött eller någe annat...?? | |
| Jag tycker att bensinlukten tyder på att motorn på något sätt blir chokad när du startar den. Det jag har svårt att förstå är hur en vev/kam axelgivare kan göra att det som är ok på kall motor inte är det på varm. Känner de av temperatur också??? | |
|
Lär ju knappast vara pumpen som läcker då den sitter i tanken. Jag sätter en peng på att det är läckage i tanken på ovankant eller i avluftningsröret. Kan du tanka full tank utan att dt läcker? Det finns en chans att det kan vara tempgivaren, blå kontakt under insuget. Den felar ofta och kostar dryag 200kr ny BMW original, byt den för det lär ändå behövas förr eller senare. Du kan också mäta på den för att få kontroll på om den fungerar som den ska. |
|
|
FRIFART!! Det där med tempgivaren gillade jag!!! Har du någon koll på vad som är korrekta mätvärden? I.o.f.s. är pengarna försumbara om den nu ändå skall plockas av..nog bättre att bara byta! |
|
|
Ja det ska iallfall vara olika värden beroende på om man ska kallstarta eller varmstarta den, dvs högre spänning då den är kall (=mer bränsle) och lägre varm. Tyvärr kommer jag inte ihåg de exakta värdena men kan kolla detta, men kontrollera först om din givare har variationen till att börja med. |
|
| hrmm..har letat efter blå kontakt under insuget. Jag hittar något runt, svart med en (M8?) bult igenom, in i blocket--är det den? Eller måste jag plocka av något för att se ordentligt? | |
|
hm svårt att säga på min 318IS-88 sitter det en blå kontakt under insuget på vänster sida, ganska svår att se man måste studera ganska nära för att se den samt mätning av den kan vara svårt då det är trångt. Men angående mätvärdena så skall tempgivaren i kallt tillstånd vara 2.1-2.9KOhm, medan den i varmt tillstånd och varmkörd ska vara 270-400Ohm (0.27-0.4Ohm) alltså mycket lägre motstånd i varm tillstånd vilket också är logiskt. Så har du en multimeter är det baar att mäta. Du ska INTE behöva plocka av någonting, möjligen vika undan någon enstaka kabel eller liknande för att se bättre. Nu vet jag inte om din bil är original och om det kan skilja sig mellan våra, men kontakten sitter ungefär mitt under insuget på vänster sida, dvs den sida som är mot säkringsboxen. |
|
| 0.27-0.4KOhm menade jag!! | |
| Nu inser jag min miss, jag glömde kolla årsmodell på din 318, jag har nämligen M43 motorn (-95:a). Då kanske inte heller mätvärdena stämmer?? Jag ser iallafall att motståndet skall skilja REJÄLT mellan kallt och varmt tillstånd, jag skall försöka mäta på givaren jag hittat. Platsen du beskriver verkar stämma bra. Tack för hjälpen sålänge...jag återkommer! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.