AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
1.715

Hur demontera (montera) X5 ytterbackspegel?

Tu
18
Turboo
X5 4.4 -00
Någon som har koll på demontering av glaset på ytterbackspegel på X5? Har bl.a. letat på x5world.com utan att hitta någon "howto" som beskriver hur jag lossar själva glaset.

Fick ett tips av en person (med gott rykte) att testa bända ut glaset ... med resultatet att glaset sprack. Får skylla mig själv dock. Ca 800 spänn för ett nytt glas är ju inte svindyrt trots allt. Önskar att det vore lika simpelt som på E39 att utföra arbetet...
st
12
stålgrå
X5 4.4 ia -02
Från BMW's TIS (service manual), tyvärr kan jag inte bifoga bilderna så vitt jag kan se i detta forum, men fick med texten i alla fall:

51 16 026 Replacing mirror glass for rear-view mirror
(on front door)
Caution!
Bring car to room temperature so that clips do not break
off.
Press mirror glass at lower edge forwards as far as it will
go.
Tape off mirror glass and housing edge with plastic adhesive
tape (1) (sourcing reference: BMW Parts Service) (risk of
damage).
Push mirror glass with special tool 00 9 318 (universal wedge)
upwards.
Carefully remove mirror glass towards rear and if necessary
disconnect plug connection for mirror heater and/or automatic
anti-glare control.
Installation:
Position mirror glass (1) with mounts (2) on guides (3) and
push downwards.
Carry out function check.
Snacka om att X5 är svårmekad. Det är väl samma jubel idi*t som har designat ljuset så att halva fronten måste demonteras för att byta en lampa! Varför skall du demontera backspegeln föresten? Nyfiken...
Tu
18
Turboo
X5 4.4 -00
Thanks stålgrå! Jag har ju tillgång till TIS och hittade information tackvare ditt letande och svar. 1000-tack. Väntar på att det nya glaset (705 spänn) kommer in. Det gamla hade ju förvisso drabbats av separering mellan film och glas runt kanterna. Det kanske inte var så tokigt med egenhändigt arbete trots allt. Nu får jag ju klämma dit en ny och fin spegel - utan - skamfläckar. :]

PowerMac: Anledningn var (innan jag pajade glaset alltså) försöka få bort det som ligger inne i huset och skramlar. Varje gång dörren stängs är det detta lilla "skrot" som jag hör. Snart kommer väl mardrömmar om problemet... ;)

Ska försöka ge mig på en icke TIS dokumentation för att visa med bild och text hur demonetering och montering funkar i praktiken. När när glaset ändå är paj törs jag ju gå efter TIS'en rakt av.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.