|
|
|
|---|---|
Conan999 |
Hej. Jag har en liten fråga angående om man behöver byta olja i lådan eller inte? Jag har inga problem med växlingar alls men man kanske bör göra ett oljebyte nån gång i alla fall? Jag har dessutom höst att man kan köra länge på samma olja. Hur gör ni andra med automat? Conan999 |
| Om jag inte visste hur långt oljan i min låda gått hade jag bytt direkt så man vet att den är okey. | |
Conan999 |
OK man kanske skall tänka på ett byte snart då Conan999 |
| Tänk även på att automaterna brukar ha ett filter som skall bytas också. | |
|
men ååh jag ska byta olja,filter och trågpackning på min växellåda nu i min 540 -93.. men hur får jag reda på vad det ska vara för olja? verkar finnas en miljon olika alternativ. finns det nått register elelr hur gör jag för att få reda på det.? hellre GasHäng än RattGlapp. |
|
| Ring BMW och fråga, så svårt är det väl inte? | |
|
var på Bmw idag och frågade fick att jag skulle ha SAE-80 sen gick jag in på verkstan och frågade men dom sa attså skulle det fan inte vara men dom kunde inte riktigt tala om vilken olja jag skulle ha. det berodde på vilken färg det var på nån lapp på lådan.. så så jävla enkelt är det inte som jag trodde.. hellre GasHäng än RattGlapp. |
|
|
540iA E34 skall ha en ESSO specialolja, INTE vanlig ATF. Esso-oljan säljs av BMW och är svindyr, dessvärre. Mvh, Kalle ___ Bilarna: Länk |
|
|
i ZF5HP30 för 540 iA har det använts 2 olika oljor. En Shell baserad och en Esso baserad. Du hittar bmw:s orginal reservdelsnummer på oljan i bottnet av oljetråget. Esso oljan kommer i en blå 20 liters dunk medan shell oljan kommer i 5 liters svarta dunkar. Mvh Micke |
|
| Valvolines MaxLife ATF funkar utmärkt | |
|
jo jag hittad ett nummer på lådan och sen fick jag till BMW här i svall och det enda dom fick fram på det numret var SAE-80 och det är mototolja och det trär jag väldigt ogärna i växellådan.. hellre GasHäng än RattGlapp. |
|
|
Här kommer BMW:s reservdelsnummer på oljan och vad den egentligen heter: BMW:s #83229407765 Oljan är tillverkad av Shell och heter LA2634 Gå in på följande adress så hittar ni mer info om oljorna till BMW:S automatlådor www.peterschmid.com mvh Micke |
|
|
Smileface: Antar att du har en manuell låda då? Detta med Valvolines MaxLife gällde Conans automat! En SAE80 olja är inte en motorolja, utan en transolja |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.