AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
959

Ska man serva en 00a själv?

Börjar fundera hur jag ska göra med min 523 touring -00.

Börjar bilen bli tillräckligt gammal så jag kan serva den själv? Jag har åtminstonde tänkt att behålla bilen i 4 år till om inte mer.

Vad hade ni gjort? Servar ni era bilar själva eller lämnar ni in dom?
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
Att byta olja, samtliga filter behöver ju man inte vara något supergeni för. Jag servar alltid min bilar själv för verkstaden tar hutlöst betalt för t.ex oljeservice inkl. microfilter bättre spara kvitto på sakerna du köpt för serva bilen och visa upp vid ev. senare försäljning.Att serva själv innebär oftast att man sparar halva kostnaden om inte mera gentemot ett verkstadsbesök. Sen så kanske det inte klingar så snyggt när det är dags att sälja att blien är hemmaservad de senaste åren men inget fel i det om kvitton finns som styrker att bilen fått omvårdnad.

mvh
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Eftersom min servicbesök är stämplade fram tills nu så tänker jag fortsätta lämna in den, fast jag har mekat med BMW v8 förr. Men vill du inte betala för service så gör den själv OM du vet vad du gör!
Jag skulle rekomendera att tex insp2 lämnas bilen in för det och dom andra gör du själv eller åtminstånde "oil service". Men servicarna kostar inte så mycket så det lönar sig knappast göra det själv Om man nu köper tex kavlitetsolja och inte tex nån billig varjant.
För insp.1 på 328 betalade jag ca 1500kr hos en riktig och bra bmw mekaniker här i jönköping. Det är inte värt att hålla på själv! Det är väl Iinsp.2 som kostar lite mera MEN är viktig service.

MvH Bmw 4-ever
andha45
Hallo,
jag skulle ha servat den själv om jag kunde och skulle orka. När du säljer bilen är den 10 år gammal och värd kanske 50 tkr - och på fyra år lär du spara minst 10 tkr om du gör service och enklare reparationer själv. Du kan ju fylla i serviceboken ändå och behålla kvitton med materialet. Har du haft bilen i 5-6 år och den är ovanligt fin tror jag köparen tycker det är ok.
Byte av olja stift och filter kan du utföra själv.
Personligen bryr jag inte så mycket om en "fullstämplad servicebok" när jag köper en 10 år gammal bil som gått säg 20 000 mil.

Har sett många ruttna bilar som har fullservicebok varför har man lämnat in en gammal bil för inspektion 2 när den kostnaden uppgår till 1/4 av bilens värde, det blir min första tanke..
Har varigt med många gånger om att boken är full men inga kvitton.
Kvitton säger mig mer än stämplar, stämlpar samlade jag på när jag var liten tycker att det räcker.

Skriv ut serviceprotokollen själv, och spara kvitton på delarna.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.