AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
64.239

ABS-enheten trasig - köpa ny, beg eller finns annan lösning?

Sida 2 av 10
bm
304
bmwtouring
523i touring -00
kanske skulle tillägga att kvitto ingick från en firma i Tyskland och var inkl. mws. Han verkade dessutom ha fler, eller kunde i alla fall få hem. Blir ju lite billigare än att köpa på BMW och man får exakt samma grej.

mvh

Martin Lewell
Ma
110
MatsOlsson
520i Touring -00
518i -90
Hej,

Har nu skickat min modul till USA för reparation. 9 hg vägde den och det kostade 161:- att skicka den som brev. Plastade in resten av ABS-modulen, den som sitter kvar i bilen, och har kört med bilen. Funkar bra, men hastighetsmätaren slutade funka. Ska kolla upp om det kan ha med den bortplaockade delen att göra.

Återkommer när jag fått tillbaka ABS-modulen.

Mvh, Mats
Miper335
Nu blir jag något fundersam!!

Sitter Abs modulen under huven??

Enligt vad jag har förstått så sitter den sammanbyggd med Abs givaren vänster bak...alltså lika dåligt placerad för fukt.

När givaren lägger av KAN modulen också lägga av men endast på bilar mellan 97-99....eller är jag helt ute och cyklar?

Hastighetsmätaren lägger av om Abs givaren vänster bak är kass och/eller modulen.
Ma
110
MatsOlsson
520i Touring -00
518i -90
Ja, den sitter under huven. Se mektips: Länk
bm
304
bmwtouring
523i touring -00
min bil är också en 00:a... tyvärr... och JA, den sitter under huven precis som i mektipset ovan.

//Martin
Miper335
jo jag måste ha missuppfattat mekanikern.
Var väl i chock efter att jag fått reda på vad den kostade...utöver allt annat som byttes.
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Skit också, fick njuta 4 månader av min E39:a -99, innan ABS/ASC lampan började blinka för att sedan lysa konstant.

Det går alltså att köra bilen med modulen borttagen?

Usch, jag behöver stålarna till annat nu, vilken skit.

Förresten, vilken kass kabeldragning det är på E39, speciellt till Xenon nivågivarna och ABS givarna. Tejpade och utsatta. Kunde de inte användt krympslang åtminstånde?

Den nya kärleken: Länk

Mvh:

Zoltan
Miper335
hmm efter att ha läst länken förstår jag det som att vilken Abs givare som helst kan orsaka ett haveri på modulen!?

Har tidigare haft uppfattningen om att det endast är vänster givare bak som gör att modulen går sönder....om man har otur.
Ma
110
MatsOlsson
520i Touring -00
518i -90
Det är inte givarna som gör att moduln pajar, men om det är felkod på vänster bak så är det en indikation på att modulen är paj.

och ja, det går bra att köra md modulen bortplockad. Enda som krävs är plast och silvertejp så fukt/vatten och skräp inte kommer på den delen där modulen satt.

Mvh, Mats
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Vore kul att få reda på vad Amerikanerna gör i boxen. Tänk om det är en sån enkel kallödning (eller att en sketen komponent) som drabbade många gamla E34 ljusmoduler, där reläerna fick lödas om...

Mvh:

Zoltan
Ha
113
Hasse.G
523iA-99
Jag hade felkod att det var höger givare fram som var paj när min modul var kaputt.

mvh

Hasse

St
1.089
Stente
För tillfället ute ur BMW-träsket.
MatsOlsson, du kan väl rapportera om utfallet när du får tillbaka boxen? Hur löste du det med kostnaden för returfrakten?
Ma
110
MatsOlsson
520i Touring -00
518i -90
Jag ska rapportera när jag fått tillbaka och kollat att allt funkar. Frakt dit med brevporto kostar 161:-. Frakt tillbaka hit med USPS Global Priority kostar $15,75. När de reparerat enheten ringer de mig och ordnar med kreditkortbetalning över telefon, $300 + $15,75. Jag har alltså inte betalt nåt än.

Mvh, Mats
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Aha, så man kan/ska inte betala i förväg med Paypal?
Ma
110
MatsOlsson
520i Touring -00
518i -90
Det går bra att betala med Paypal också. Jag tänker betala med kreditkort.
Mvh, Mats
Någon som handlat från dessa?
Länk

//Stefan
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Är förmodligen dit Matz ovan skickat sin modul på reperation misstänker jag

///MVH Hasso
Länk
Efter att ha läst era inlägg så verkar det inte vara någon ide´ att köra bort bilen till Bmw. Abs:en fungerar aldrig efter att ha kört med bilen ett tag, alltså när motorrummet är varmt. Bara att skicka iväg skiten till jänkarna som Matz gjorde.

//Stefan
Ma
110
MatsOlsson
520i Touring -00
518i -90
Nej, Ebay-annonsen är från en annan firma som reparerar ABS-moduler - Länk

Jag skickade till Länk
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Rätt lustigt, hur kan det gå paj på en -99:a? Går inte tekniken framåt? Det kämpar jag , det varje dag i jobbet, att göra saker o ting bättre... Är det fel på oss, "unga ingenjörer"?

På min E30 -94 funka ABS -en kanon, efter 17400mil... polarens 323 från 1984 rullar än idag, inte vacker, men fungerande ABS och minst 30000 mil på mätaren!

Varför? Ska den nya tekniken va så kass?

Mvh:

Zoltan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.