AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.050

Hur vinterduglig är en E30 318is?

Hur fungerar en sådan på vintern egentligen? Läst en del som säger att de är i princip livsfarliga pga att de snurrar väldigt lätt pga den låga vikten bak. Hur är det egentligne nån som kan berätta lite mer kanske? hoppas på svar!
Visa användare
116
Ronelov
318is -90
is:en har en låg vikt men en mkt bra viktfördelning. 49/51(!) fram/bak=)
Jag tycker det borde vara lättare o "slå runt" med en tung sexa i fram, men jag vet ej. Har bara kört e30 med just sex cylindriga motorer på snö/is... De är jävligt roliga, men ack så lömska;)
is:en min har jag inte fått prova på isbanorna än, men det kommer=) Mkt körning till vinternblir det iaf:D

HUr kommer det sig att du undrar? Har du planer på o köpa en eller har du en, eller har du en 323a kanske? Det står inte att du äger nån bil, men...
Visa användare
1.460
a_wingard73
BMW M3 3,2 Coupe -97
Jag köpte precis en 318I Touring E30 som skall rulla som åretruntbil..ska bli spännande! Jag har åkt i farsans gamla 323 med Motor Nord Trimmad motor. Uppborrad till 2,6l, trimkammar, annan topp, mm, mm.Den skulle enligt Motor Nord Lämna ca 210 hk och den verkade underhållande iaf.

//MVH Andreas

M-power när du älskar
att köra!
is:arna har bättre viktfördelning och är betydligt lättare att balansera än de sexcylindriga E30. Och jag har inte haft några problem att ratta E30 6cyl vintertid heller. Snurrar kan vilken bakhjulsdriven bil som helst göra om det är tillräckligt halt. Det gäller att lära känna sin bil och hur den reagerar, sen är det bara att köra med respekt för väglaget :-)

/Olof
318is E30 är den bästa och roligaste vinterbil jag haft. Perfekt balans/viktfördelning, relativt distinkt styrning och chassi gör att bilen känns konsekvent och därigenom pålitlig. Saknade bara diffbroms, men det kan ju monteras efterhand om man så önskar :)

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
K.
79
K.A.A.
318is -94 (E36)
Körde 5 vintrar med min gamla E30 IS och det var aldrig några problem... Körde dock alltid med dubbdäck.
Det finns mycket bättre vinterbilar, men den är inte totalt värdelös.

Den är helt värdelös om det blir mycket snö liggandes, det bara spinner och man kommer ingenstans. Även ren is är problem, hade parkerat i en uppförsbacke i vintras och fick kämpa i 10 minuter innan jag lyckades ta mig därifrån. Det misstaget gör jag aldrig om, mindre trevligt när man börjar kana bakåt
med spinnande drivhjul.

Men vid normalt sydsvenskt vinterföre är det inga problem, bra dubbdäck och känslig högerfot så fungerar det bra. Det är just när väglaget börjar bli riktigt dåligt som en E30 får problem. Mina tidigare vinterbilar har alla varit framhjulsdrivna och de bara tuggar sig fram även när snön når upp till underredet.

/Fredrik
Visa användare
251
Jorsten
540ia M sport -01
Hmm, Har nyligen köpt min E30 318is -90. Och jag har också hört att den inte ska vara så rolig som vinterbil pga av att den är så lätt bak. Men tanke å ur lätt den släpper på asfalt så vågar man ju knappt tänka sig hur det är på vintern. Men kan ju även vara så att det är roligt också,, den som lever får ju se ;) Jag tror iaf diffen kan vara till hands vintertid, och en tyngt i bagaget kanske inte vore så dumt?

BMW - Wounderbar
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
318is är inte lynnig i vinterväglag. Jag körde med min bus bil till jobb i vintras (Perstorp-Lund/Malmö) Då jag har en viss tendens att kunna ligga på rätt duktigt oavsätt väglag men den gav inte mig några otrevliga överaskningar. Funkar bra upp till ++110km/h utan konstigheter på isväg.

På med NYA dubb däck och gasa på med er.
Det är inte frågan om att vara lätt bak, det är konstruktionen av bakvagnen som gör det.

Tyngd i bagaget är ok vid start men det är en bra garanti för dåligt betende vid fart. Fördelen är att du slipper köpa biljett till gröna lund, det snurrar bra ändå.

De är egentligen rätt kass som vinterbil, inte bra alls för långfärd på vinterväg. Men väldigt roliga iaf, ska skaffa en e30 snart igen jag med (har haft 5 varav två 318is)
En 318is är kanske inte speciellt lynnig, men den är absolut inte bra på att ta sig fram, minsta motstånd och man står still med spinnande drivhjul. Körde själv fast på en väg där vinden blåst upp stora drivor, fick gå in till ett närliggande hus och be om hjälp.

Skall bilen endast vara vinterbil hade jag köpt något annat, men då min går som vardagsbil även på sommaren har jag svårt att tänka mig något roligare för de pengarna.

Min har stått på verkstaden nu i snart 2 månader, har jagat fatt på ny bensintank och pump äntligen. Jag saknar den lille krabaten. De där små E30 bilarna slår tag i en med näbbar och klor, man blir beroende. =)

/Fredrik
Visa användare
251
Jorsten
540ia M sport -01
Jo, kanske är som ni säger. Men iofs så smakar det s kostar det. Man får väl se till å ga fräsha däck å lite tur så kommer det säkert att gå gallant ;) Med guds hjälp å lite våld så brukar det mesta lösa sig :P

Bor man i Norrland så förstår jag att man "måste" ha fyrhjulsdrift.
Men bor man i civilisationen i söder så funkar en "lynnig" E30 hur bra som helst :-)

/Olof
St
170
Strengbohm
325i -90
318is -91
jag älskar min 318is

kolla min film när jag och polarn sladdar is på vintern..
där kan du även se skillnaden på diffbroms o inte... det är mycket lättare att kontrollera en bil med diffbroms

Länk (översta filmen)

/Strengbohm
Bmw E30
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
min 318i M40 -88 går riktigt stabilt och bra på vintern, jag vet att de äldre typ 85orna E30 320 kan vara rikitgt otäcka, speciellt då inte vinterdäcken är fräscha, en kille jag känner till fick ideligen ställ på plan väg i runt 90km/h = Livsfarlig

Jag upplever att kör man sansat får man aldrig någon otrevlig överraskning sålänge det går rakt fram och runt 100-110km/h! Jag jämför min 318E30 med min E21 som har 25% lamelldiff och tror faktiskt inte min 318 hamnar långt efter vad det gäller att ta sig fram. Förvisso klarade 323E21an att ta sig fram på oplogad väg med 2dm snötäcke, men det gick väldigt trögt!!

Som sagt det är den fina balansen i E30 med 4orna i som ser till att de går stabilt trots låg vikt och bakhjulsdrift, tror mycket få bilar med bakhjulsdrift från den tiden kan mäta sig med dem. Vad jag föstår har 318ISE30 samma viktfördelning som 318isE30, någon som vet mer exakt? min väger 1150kg naken och mitt exemplar 1180kg då den har taklucka!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.